کد خبر: ۱۱۵۶
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۰ - ۱۶ اسفند ۱۳۹۴
رئیس کمیته ملی المپیک،گفت:حضور موفق کاروان ورزشکاران ایران در المپیک 2016 ریو کار سخت و دشواری است اما نشدنی هم نیست و به آن امیدواریم.
رئیس کمیته ملی المپیک:به موفقیت ورزشکاران ایران در ریو امیدواریم

«کیومرث هاشمی» امروز (یکشنبه) در نشستی با خبرنگاران به منظور تشریح وضعیت کاروان اعزامی به المپیک ریو ، افزود: از سال 1948 تا 2012 لندن در مجموع در 15 دوره بازی های المپیک حضور یافته ایم که هشت دوره قبل از انقلاب و هفت دوره بعد از انقلاب بوده است و در مجموع این 15 دوره، ورزشکاران ایران 60 مدال کسب کردند.
هاشمی اظهار داشت: کاروان ایران در هفت دوره بازی های المپیک پس از انقلاب 31مدال کسب کرد که 5 مدال طلا حاصل آن بود و این درحالی است که در هشت دوره بازی های المپیک قبل از انقلاب کاروان ایران تنها دو مدال طلا کسب بدست آورده بود.
رئیس کمیته ملی المپیک خاطر نشان کرد: در هشت دوره بازی های المپیک قبل از انقلاب تنها در دو رشته کشتی و وزنه برداری مدال طلا کسب شد اما پس از انقلاب علاوه بر این دو رشته ورزشکاران کشورمان در تکواندو و دوومیدانی هم صاحب مدال ارزشمند المپیک شدند.
هاشمی ادامه داد: از مجموع 60 مدال کسب شده در تمامی ادوار المپیک ، 63،3 درصد متعلق به کشتی بوده است؛ به همین دلیل کشتی رشته اول ایران است و باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
وی گفت: ورزشکارانی که سهمیه المپیک گرفته اند، پنج ماه حیاتی را تا آغاز بازی های المپیک 2016 ریو پیش رو دارند و حضور موفق در ریو از هر چیزی برای ما مهم تر است و هر عاملی که موجب آسیب دیدن رشته ها و فدراسیون های المپیکی و همچنین قهرمانان شود در کسب رتبه و مدال کاروان ایران نقش خواهد داشت .
رییس کمیته ملی المپیک در ادامه با تاکید بر اینکه هدف ما حضور موفق کاروان ایران در المپیک ریو است،گفت: ما تلاش کردیم تا بتوانیم شرایط خوبی را برای فدراسیون های المپیکی فراهم کنیم تا ورزشکاران با کمترین دغدغه بتوانند حضور موفقی داشته باشند.
هاشمی افزود:سهم وزنه برداری از کسب مدال ها 26 درصد و تکواندو بیش از هشت درصد بوده است اما بیشترین سهم ما در کسب مدال مربوط به کشتی است. همانطور که می دانید رنگ مدال در جایگاه کشورها در بازی های المپیکی بسیار تعیین کننده است. ما در این ادوار از مجموع 60 مدال، هشت مدال طلا متعلق به کشتی، پنج مدال طلا مربوط به وزنه برداری و دو طلا به تکواندو داشته ایم و این نشان می دهد کاروان المپیکی ایران پس از انقلاب اسلامی توانسته حضور پررنگ تری نسبت به دوره های قبل داشته باشد.
رییس کمیته ملی المپیک افزود: در حال حاضر برای ما کسب سهمیه و در گام بعدی توجه به رشته های مدال آور و رشته هایی که امکان کسب مدال دارند، مورد توجه است که این دو هدف برای ما حائز اهمیت است. ما بیشترین سهمیه را در المپیک پکن که 55 سهمیه بوده کسب کردیم. امیدواریم که در این دوره از بازی ها بتوانیم سهمیه خوبی کسب کنیم و در رشته تیمی والیبال هم کسب سهمیه کنیم.
وی افزود: فدراسیون های ما در سخت ترین شرایط مظلومانه کار می کنند و باید علاوه بر فدراسیون ها، قهرمانان نیز مورد حمایت ویژه قرار گیرند.
رییس کمیته ملی المپیک درباره ظرفیت مدال آوری کاروان ما در ریو گفت: ظرفیت کسب 6 مدال طلا در ریو پیش بینی می شود اما این زمانی محقق خواهد شد که فدراسیون های المپیکی و قهرمانان ورزشی مورد حمایت مالی و معنوی قرار گیرند. در حال حاضر وضعیت مالی فدراسیون ها مناسب نیست.
رییس کمیته ملی المپیک، گفت: به عنوان نمونه وقتی در کشتی بیش از 63 درصد مدال المپیک ما به این رشته اختصاص می یابد طبیعی است که باید از این رشته بیش از پیش باید حمایت شود. اگر فدراسیون های المپیکی و قهرمانان مورد حمایت و توجه قرار نگیرند، شاید المپیک پکن تکرار شود.
هاشمی در بخش دیگری از این نشست درباره اعتبارات تخصیص یافته به فدراسیون های المپیکی از سوی این کمیته گفت: تا به امروز حدود 350 میلیارد ریال به فدراسیون های ورزشی و کمیته پارالمپیک پرداخت کردیم اما هنوز 25 درصد از اعتبارات ما از سال 94 که 60 میلیارد ریال است، دریافت نکرده ایم. همچنین کمیته پارالمپیک هم هنوز بیش از 10 میلیارد ریال از اعتبارات سال 94 را دریافت نکرده است و فدراسیون های کشتی، تکواندو و وزنه برداری هم 15 درصد از اعتبارات باقیمانده از سال 94 خود را طلبکار هستند.
رییس کمیته ملی المپیک افزود: ما برای بودجه سال آینده این کمیته یک هزار و 130 میلیارد ریال درخواست کرده ایم باتوجه به در پیش بودن بازی های المپیک ریو و کسب سهمیه برخی فدراسیون ها در سال آینده این رقم نه تنها ترتیب اثر داده نشده بلکه در لایحه بودجه سال 95 ، 560 میلیارد ریال ( تقریبا نصف) در نظر گرفته شده است و با این روند دست ما کاملا بسته است.
وی افزود: ما از دولت رقمی حدود 200الی 300 میلیارد ریال درخواست کردیم تا بتوانیم به صورت ویژه به هفت الی هشت رشته ورزشی المپیکی اختصاص دهیم.
هاشمی افزود: اگر بودجه کافی به ما داده نشود، نمی توانیم کاروان ساحلی خود را که پس از بازی های المپیک برگزار می شود، اعزام کنیم مگر آن که بودجه کافی در اختیار کمیته قرار گیرد البته دولت تا به امروز کمک های قابل توجهی به ورزش داشته و امیدواریم این حمایت ها برای حضور موفق کاروان ایران افزایش یابد.
رییس کمیته ملی المپیک افزود: هزینه های بلیت و دیگر موارد اعزام کاروان ایران به المپیک ریو نسبت به دوره قبل سه برابر افزایش یافته است و این درحالی است که بودجه ما بسیار ناچیز است.
وی درباره پیشنهادش به معاون اول رییس جمهوری مبنی بر تشکیل جلسه ای با حضور مسئولین وزارت ورزش، کمیته المپیک و معاون اول رییس جمهوری برای بررسی شرایط اعزام کاروان به ریو گفت: این موضوع را 40 روز پیش با معاون اول رییس جمهوری مطرح کردم که وی نیز از این پیشنهاد استقبال کرد و ما همچنان منتظر اعلام زمان برگزاری این نشست به منظور بررسی کیفیت اعزام به کاروان ایران به ریو هستیم.
هاشمی گفت: معتقدم موفقیت کاروان ایران در رقابت های جهانی برای دیگران باشد و ضعف آن را ما به عهده می گیریم زیرا هدف منافع ملی است و باید در این زمینه قدم برداشت.

* اساسنامه فدراسیون فوتبال به تایید هیات وزیران وقت رسیده است
کیومرث هاشمی در بخش دیگری از این نشست خبری درخصوص ابهامات مطرح شده درمورد اساسنامه فدراسیون فوتبال که این روزها در رسانه ها به آن پرداخته می شود، گفت: همانطور که می دانید زمانی فوتبال ایران به دلیل استفاده از اساسنامه غیر حرفه ای (سال 81 ) از سوی فیفا تعلیق شد ، که آنان علت تعلیق را همان موضوع اساسنامه اعلام کردند زیرا چند بار اعلام کرده بودند که باید اساسنامه را اصلاح کنیم.
هاشمی که در آن مقطع سرپرستی فدراسیون فوتبال را برعهده داشت،افزود: به همین منظور کمیته انتقالی در همان سال ها تشکیل شد که در آن اصلاح اساسنامه فدراسیون فوتبال در دستور کار قرار گرفت و سرانجام پس از بررسی ها ، اصلاح اساسنامه در مرداد 86 به تصویب هیات وزیران وقت رسید اما امروز می گویند این اساسنامه در هیات وقت وزیران به تصویب نرسیده است که جای سوال دارد.
رییس کمیته ملی المپیک،اضافه کرد: برخی عنوان می کنند این اساسنامه به تایید نرسیده است و می خواهند ما به سال 81 برگردیم و براساس اساسنامه همان سال عمل کنیم که این برگشت به عقب است .
هاشمی با اشاره به تشکیل کمیته انتقالی در سال 86 برای بررسی اساسنامه اشاره کرد و گفت: در آن مقطع دو دیدگاه وجود داشت، نخست این که فدارسیون بین المللی فوتبال اعلام کرده بود اصلاح اساسنامه جدید فوتبال نیاز به تصویب دولت ها ندارد و دیدگاه دوم اینکه ما معتقد بودیم اصلاحات اساسنامه باید در هیات وزیران به تصویب برسد ، که البته یک نسخه از اساسنامه جدید فدراسیون فوتبال در تاریج 11 تیر 86 به تایید فیفا رسید که مدارک آن موجود است.
هاشمی با ارائه سند مکتوب مصوبه هیات وزیران درمورد اساسنامه فدراسیون فوتبال به خبرنگاران در این نشست، گفت: معاون رییس جمهوری و رییس سازمان تربیت بدنی وقت (محمد علی آبادی ) در نامه ای به تاریخ 30 تیر 86 درنامه ای خطاب به پرویز داودی معاون اول رییس جمهوری وقت با این متن که یک نسخه از اساسنامه فدراسیون فوتبال که در تاریخ 11 تیرماه 86 به تایید فیفا رسید، نوشته و درخواست فوریت خارج از نوبت بررسی این اساسنامه را برای دستور کار هیات وزیران خواستار می شود که پس از مطرح شدن اساسنامه در هیات دولت وقت مورد تایید و تصویب نیز قرار می گیرد.

** با نامه به معاون رییس جمهوری خواستم جلوی یک فاجعه را بگیرم 
رییس کمیته ملی المپیک در ادامه نشست خبری روز یکشنبه با خبرنگاران درباره نامه اخیر خود به اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری درباره درخواست اصلاح یک بند از اساسنامه فدراسیون های ورزشی از سوی وزارت ورزش و جوانان با تصویب هیات دولت ،گفت: زمانی که موضوع اصلاح اساسنامه های فدراسیون های ورزشی از سال 92 از سوی وزارت ورزش و جوانان در دستور کار قرار گرفت مورد استقبال واقع شد و قرار بود در اصلاحات این اساسنامه نمایندگان فدراسیون ها و کمیته ملی المپیک نیز نظرات خود را درباره آن اعلام کنند که شاهرخ شهنازی دبیر کل این کمیته به عنوان نماینده ما در جلسات حضور داشت.
هاشمی افزود:اصل این حرکت اقدام بسیار خوبی بود اما در ادامه مسیر در جهت اصلاح اساسنامه ها با این مورد روبه رو شدیم که قرار شد اساسنامه ها به صورت یک شکل در بیاید که این درست نبود زیرا هر فدراسیون و هر رشته ورزشی اساسنامه مخصوص خود را دارد اما این اصلاح اساسنامه فدراسیون ها اصلاحاتش به سمتی پیش می رفت که در نهایت به نفع فدراسیون ها نبود.
وی توضیح داد: البته عمده موضوع فدراسیون های جهانی درباره اساسنامه ها بر این است که اساسنامه نباید آماتور بوده بلکه باید رویکرد تخصصی داشته باشد و ما نیز با در نظر گرفتن منافع ملی و داخلی کشور در راستای اصلاح یک اساسنامه تخصصی موافق هستیم اما در عین حال معتقدیم اساسنامه ها نباید متحدالشکل باشد درحالی که برخی مسوولین در حال حاضر اصرار دارند که این اساسنامه باید به یک شکل باشد و این مغایر با خواست فدراسیون های ورزشی است.
وی افزود: من قبل از آن که این نامه در رسانه ها منتشر شود هفت بار در همین زمینه با وزارت ورزش و جوانان مکاتبه کردم که هیچ پاسخی دریافت نکردیم و امروز هم به ما خرده گرفته می شود که چرا نامه را رسانه ای کرده ایم.
کیومرث هاشمی ادامه داد: وقتی دیدیم به نامه ها و نظرات ما توجهی نمی شود با توجه به مکاتباتی که انجام دادیم این نامه را در اختیار رسانه ها قرار دادیم تا بلکه نسبت به تغییر اساسنامه جدید به ویژه یک بند از این اساسنامه که موجب از بین رفتن استقلال هیات های ورزشی استان ها و همچنین فدراسیون های ورزشی است، جامعه ورزشی را مطلع کنیم.
رییس کمیته ملی المپیک گفت: این نامه را بر اساس وظیفه ذاتی اساسنامه به معاون اول رییس جمهوری نوشتم زیرا از طرفی مطلع شدیم که این اساسنامه به صورت محرمانه از سوی وزارت ورزش و جوانان به دولت رفته است.
هاشمی در عین حال افزود: فدراسیون های بین المللی اساسنامه متحدالشکل را قبول ندارند و در عین حال در فدراسیون ها چیزی تحت عنوان برکناری وجود ندارد اما در کشور ما در حال حاضر اساسنامه آماتوری که مربوط به سال 81 است اجرا می شود و حتی این اساسنامه هم به درستی عمل نمی شود.
وی با انتقاد از برخی اظهار نظرها که گفته می شود ما بدنبال این هستیم که فدراسیون ها زیرمجموعه کمیته ملی المپیک قرار بگیرند،گفت: کمیته ملی المپیک بدنبال این نیست که فدراسیون های ورزشی زیرمجموعه اش قرار بگیرند بلکه معتقد است فدراسیون ها باید از استقلال برخوردار باشند به همین خاطر به معاون اول رییس جمهوری نامه زدیم و آن را رسانه ای کردیم زیرا به نظر می رسد کمیته ملی المپیک نامحرم است من خواسته ام از این طریق جلوی یک فاجعه بزرگ را بگیرم، اگر فکر می کنند اشتباه می گویم، بگویند.
رییس کمیته ملی المپیک با بیان اینکه من سابقه 29 سال حضور در عرصه های مختلف ورزشی کشور را دارم گفت: اگر حرف دل فدراسیون های ورزشی را مطرح می کنم برای این است که از آسیب های احتمالی آن در آینده جلوگیری کنم اینکه مدیر کل استان به جای رییس فدراسیون ریاست مجمع استانی را بر عهده بگیرد و رییس فدراسیون به عنوان نایب رییس وی در مجامع حضور یابد تناقض آشکار با قوانین منشور المپیک، مقررات فدراسیون های بین المللی و اساسنامه کمیته ملی المپیک، استقلال فدراسیون ها و هیات های ورزشی است.
وی افزود: اگر این طور باشد به جای اسم فدراسیون های ورزشی، نام اداره کل بگذاریم و به جای هیات های ورزشی استان ها اداره بسکتبال ، هندبال و دیگر رشته های ورزشی را بنامیم، این نهادها غیرعمومی و دولتی است و جدای از دولت هم نیست.
هاشمی گفت: من دولتی هستم نگاهم به سمت دولت است حقوقم را از دولت می گیرم و فعالیت های من نیز باید در راستای منطق و تدبیر گرفته شود. معتقدم برخی از این تصمیمات اشتباه، به دولت ضربه وارد می کند، تدبیر این نیست که دیگران متوجه نشوند تا ما کار خود را انجام دهیم بلکه تدبیر این است که همگان بدانند.
رییس کمیته ملی المپیک با بیان اینکه من اختلاف شخصی با هیچ فردی ندارم، گفت: یک تصمیم اشتباه و کوچک ممکن است خود را نشان ندهد اما در گذر زمان این تصمیم آسیب های جدی به ورزش کشور وارد می کند هر چند به فدراسیون های ورزشی توصیه کردم در این باره ورود نکنند و تنها دغدغه آنها المپیک ریو باشد.
هاشمی گفت: چرا نباید شورای عالی دوپینگ برگزار شود من چند بار به مسوولین در وزارت ورزش و جوانان برای برگزاری این شورا مکاتباتی انجام داده ام اما هنوز جلسات آن تشکیل نشده است تا ما موضوعات محرمانه خود را در آنجا مطرح کنیم.
وی گفت: نگاه ما حمایتی است و در این مدت تلاش کردیم تا حاشیه ای ایجاد نشود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: