کد خبر: ۱۱۵۳
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۲ - ۱۶ اسفند ۱۳۹۴
آیین رونمایی از کتاب «راز ساز در ساختار تار»، نوشتهٔ مازیار حیدری، هم زمان با سالگرد درگذشت یحیی تار ساز، با حضور استادان و اهالی موسیقی در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.
به گزارش روز یکشنبه از روابط عمومی فرهنگسرای نیاوران، پیمان شکیبایی پور استاد موسیقی و پژوهشگر، دربارهٔ این کتاب گفت: «راز ساز در ساختار تار»، سال ها تلاش خنیاگران را به تصویر کشیده و راه را برای آیندگان هموار ساخته است. به پاس آن هایی که آموختند و یاری دادند تا گوشه هایی از فرهنگ موسیقی ایران را ثبت کنند. این کتاب همچنین مورد تأیید سازمان یونسکو قرار گرفته و اثر بسیار ارزشمندی است. کتابی است که مرجعی برای شناخت و فراگیری ساخت تار، زیباترین ساز ایرانی، به حساب می آید.
وی افزود: بر اساس بسیاری از مدارک و مستندها، تار، دست آفریدهٔ ایرانیان است و اثبات این مهم، پشتکار مسئولان موسیقی و هنر کشور را می طلبد تا در راه اثبات آن تلاش کنند و این حق موسیقی ایرانی پایمال نشود.
میرجلال الدین کزّازی، از شخصیت های برجستهٔ حوزهٔ فرهنگ و ادبیات، نیز دربارهٔ خنیاگری و رابطهٔ آن با موسیقی اصیل ایرانی گفت: خنیاگری از گستردگی و سابقهٔ کهنی در ایران برخوردار است و می توان گفت همراه و هم طراز با ساز و آواز پیوند خورده. پیشینهٔ خنیاگری نشان می دهد که این هنر در شهرهای مختلف ایران رواج داشته و صنعت گرایان در هنگام انجام کار، به شیوه یی آواز می خواندند که همین پیشینه، پیوند تنگانگی بین خنیاگری و ساز ایجاد کرده است. 
وی افزود: خنیاگری آنچنان دلنشین و زیبا بوده است که از ایران به کشورهای دیگری رفته و حتی این هنر به اروپا و پرتغال منتقل شده و آثار آن دیده می شود. این آوازها آنچنان زیبا بوده که پایه های خنیاگری تازیان را به وجود آورده است. رفته رفته ساز هم مورد استفاده قرار گرفت و ترانه سرایی هم به آن افزوده شد.
کزازی اضافه کرد: ما ایرانیان نقش های شگفتی به این هنر زدیم ، تا جایی که خنیاگری را به نام ایران می شناسند. ایران، بهشت آرمانی خنیاگری بوده و پیوند تنگاتنگی با این هنر داشته است. باید گفت اگر سازی نباشد، خنیاگری هم نیست. ساخت ساز بسیار ظریف است و سازندهٔ ساز، جان بر چوب و پوست و هرچه که سازهای ایرانی از آن ساخته می شود می دمد، زیرا ساز جان دارد و با نوازندهٔ خود پیوند می گیرد.
پروفسور سید حسن امین حقوق دان، تاریخ دان، نویسنده، مترجم و حافظ شناس ایرانی، نیز در صحبت هایش با خواندن مصرع «هنر برتر از گوهر آمد پدید» حکیم ابوالقاسم فردوسی، گفت: اگر قرار باشد در فرهنگ ایرانی دو نفر را با عنوان «پدر ملت، فرهنگ و هویت و هنر ایرانی» نام ببرم، پیش از اسلام، کوروش کبیر و دیگری که پس از اسلام در هویت من و شما بسیار تاثیر گذار بوده، فردوسی است. بر اساس این شعر، هیچ چیزی از هنر برتر نیست و هنرمند هر کجا رود بر صدر نشیند.
وی ادامه داد: من افتخار دارم، مقدمهٔ انگلیسی «راز ساز در ساختار تار»، اثر مازیار حیدری، را که با تلاش فراوان آن را تصنیف کرده، بنویسم. تاکنون بر 250 اثر از آثار معاصران، مقدمه نوشته ام اما مقدمه نوشتن بر این کتاب، از آن جهت که بخشی از فرهنگ هنر و تاریخ ایران است، برایم افتخار بزرگی است. من به سهم خودم از همهٔ شما هنرمندان و استادان، برای حضور در فرهنگسرای نیاوران، به منظور رونمایی از این کتاب ارزشمند تشکر می کنم و امیدوارم به زودی این کتاب به چاپ دوم برسد و از آن حمایت شود؛ چرا که هیچ مصنف و مؤلف و هنرمندی بی پشتیبانی عملی نمی تواند برنامه هایش را پیاده کند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: