کد خبر: ۱۱۵۱۸
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۴ - ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
تفاهم‌نامه همکاری‌های فناورانه میان «سورنا ستاری» معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و «محمد رضوانی فر» مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) در راستای سیاست‌های کلی کشور و در چارچوب تحقق اقتصاد دانش‌بنیان به امضا رسید.

هدف از انعقاد این تفاهم‌نامه استفاده از ظرفیت‌های موجود شستا و شرکت‌های تابعه برای توسعه زیست‌بوم نوآوری و فناوری به منظور توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و ترویج فرهنگ‌سازی علم و فناوری به عنوان یکی از مولفه‌های مهم اقتصاد مقاومتی است. «ارتقای بنیه فناوری و توانمندی‌های تولید در کسب و کارهای حوزه‌های مورد نیاز شستا»، «توسعه بازار داخلی و خارجی محصولات و خدمات استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه‌های مورد نیاز شستا»، «ساماندهی و حمایت هدفمند و اثربخش از تجاری‌سازی محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها»، از محورهای این تفاهم‌نامه محسوب می‌شود. 
براساس این تفاهم‌نامه 5 ساله، معاونت علمی وظیفه شناسایی و اولویت‌های شرکت‌های دارای صلاحیت و استارت‌آپ‌ها، شتاب‌دهنده‌ها، صندوق‌های جسورانه دارای توجیه فنی - اقتصادی را دارد و می‌بایست به شستا معرفی کند. 
حمایت از ترویج و فرهنگ‌سازی، آموزش و مشاوره در حوزه مورد نیاز شستا نیز از دیگر وظایف معاونت علمی است.
کمک به تامین بخشی از سرمایه‌پذیری کسب‌وکارهای نوپا در قالب قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و تسریع فرآیند اخذ تائیدیه دانش‌بنیان و خلاق برای شرکت‌های زیرمجموعه شستا از دیگر وظایف معاونت علمی در این تفاهم‌نامه ذکر شده است.
طبق تفاهم صورت گرفته، معاونت علمی در راستای تهیه مدل‌های جدید تامین مالی و اعطای تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان زیرمجموعه شستا فعالیت می‌کند. 
تسهیل و تسریع در فرآیند تجاری‌سازی محصولات دانش‌بنیان شرکت‌های زیرمجموعه شستا و تلاش در جهت شناسایی مشتری و بازارسازی برای آنها از دیگر وظایف معاونت علمی در این تفاهم‌نامه به شمار می‌رود. 
مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) روز شنبه در مراسم امضای این تفاهم‌نامه همکاری در محل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: بنابر این تفاهم‌نامه کمیته مشترکی بین معاونت علمی و شستا ایجاد می‌شود تا با توجه به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌هایمان در توسعه زیست‌بوم نوآوری گام برداریم. 
«محمد رضوانی فر» گفت: این شرکت در حوزه‌های دارویی، صنایع عمومی، نفت، گاز، پتروشیمی، معدنی، فلزی فعالیت می‌کند و امیدواریم با کمک کارگروهی که در راستای این تفاهم‌نامه تشکیل می‌شود فرصت‌های زیادی برای افزایش تعامل با شرکت‌های دانش‌بنیان و فرهنگ‌سازی دانش‌بنیان و نیز عرصه تجاری‌سازی محصولات دانش‌بنیان شود.
وی یادآور شد: در راستای این تفاهم‌نامه هر سه ماه یک‌بار گزارش عملکردی در این خصوص ارائه خواهیم کرد و همواره توسعه ظرفیت‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان و ایجاد آنها و از سوی دیگر تعامل با آنها در مجموعه شستا به واسطه این تفاهم‌نامه در دستور کار قرار دارد. رضوانی فر اظهار داشت: با توجه به فعالیت‌های قبلی شرکت شستا، خوشبین هستیم که سریعتر در حوزه‌های دارو، نفت، الکترونیک و لوازم خانگی وارد شویم.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: