کد خبر: ۱۱۴۵۶
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۳ - ۱۶ اسفند ۱۳۹۷
روحانی با بیان اینکه ما اهل مذاکره هستیم و قدرت آن را نیز داریم و به دلیل تخصص در این حوزه با قدرت اعلام می‌کنم ترسی از میز مذاکره نداریم، گفت: منطق و استدلال ما قوی و مطمئن است تا جایی که در دادگاه‌های بین‌المللی در برابر آمریکا موفق شده‌ایم و از میز مذاکره بحث حقوقی و جنگ ترسی نداریم.
حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی روز پنجشنبه در جلسه شورای اداری استان گیلان با بیان اینکه ملت ایران نشان داد که از سختی ها خسته نمی شود و متکی به خداست، گفت: علیرغم همین مشکلات و تحریمها، بزرگترین پالایشگاهها و پروژه های راه آهن را افتتاح کردیم و بزودی نیز بزرگترین پروژه گازی در عسلویه افتتاح می شود.

رئیس جمهور با اشاره به سختی‌های ملت بزرگ ایران در سال ۹۷، تأکید کرد: با این وجود موفقیت‌های کشور در سطح بین‌المللی، جای شکرگزاری در پیشگاه خداوند متعال را دارد و با وجود تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، این برای اولین بار از ابتدای انقلاب اسلامی است که تحریم‌های این کشور تنها چند طرفدار بیشتر در دنیا ندارد و اکثریت یا قریب به اتفاق کشورهای جهان با آن مخالف هستند.

روحانی تأکید کرد: در این شرایط باید تلاش کنیم که هزینه‌ها کاهش یابد و البته در این میدان هزینه پرداخت می‌شود و گر نه در میدان جنگ تسلیم خواهیم شد و برای مقاومت، باید هزینه کرد.

رئیس جمهور با بیان اینکه باید تلاش و هنر مسئولین کاهش هزینه‌ها باشد، تأکید کرد: مبنای رابطه جمهوری اسلامی ایران با دنیا منفعت مشترک است و قطعاً یک رابطه یک طرفه نبوده و باید در مراودات با کشورهای دنیا منفعت یکدیگر در نظر گرفته شود وگر نه این مسیر ادامه‌دار نیست.

رئیس جمهور ضعیف بودن بخش خصوصی را یکی دیگر از مشکلات کشور عنوان کرد و گفت: اگر چه بخش خصوصی در کشورمان وجود دارد، اما آنچنان توانمند نیستند که بتوانند در عرصه منطقه‌ای و جهانی به رقابت بپردازند لذا باید این بخش هر چه بیشتر تقویت شود.

روحانی خاطرنشان کرد: اگر اقتصاد کشور بر عهده بخش خصوصی آگاه به تجارت جهانی بود، بی‌تردید تحریم‌ها اثر کمتری روی کشورمان می‌گذاشت و اگر چند بانک خصوصی قوی داشتیم با دغدغه کمتری می‌توانستیم با مشکلات مواجه شویم.

رئیس جمهور لزوم ساماندهی بانک‌ها را مورد تأکید قرار داد و گفت: در این راستا چند قدم مهم برداشته شده است و در دولت یازدهم، ریشه مؤسسات اعتباری غیرمجاز کنده شد. اگر چه در این مسیر فحاشی و توهین‌های زیادی به دولت شد که باید وزارت اطلاعات یک روزی پشت صحنه این قضایا را منتشر کند.

روحانی با بیان اینکه نقدینگی را کسانی ساختند که موسسات غیر مجاز را افریدند؛ سر مردم را کلاه گذاشتند و خودشان آنها را به خیابانها کشاندند! ، افزود: در مسیر انحلال مؤسسات غیرمجاز بار سنگینی بر دوش دولت بود و توانستیم حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان پول مردم را پرداخت کنیم که البته این کار به طور طبیعی در افزایش نقدینگی تأثیر داشته است، اما نقدینگی اصلی را کسانی ایجاد کردند که مؤسسات غیرمجاز را تأسیس کرده و مردم را به خیابان کشاندند و دولت بخاطر مردم ناچار شد که برای جبران زیان مردم به آنها پول پرداخت کند.

رئیس جمهور با بیان اینکه دولت گام دوم را برای اصلاحات بانکی آغاز کرده است، گفت: یکی از این گام‌ها ادغام بانک‌های نیروهای مسلح در بانک سپه است که در این زمینه تصمیم‌گیری‌ها و هماهنگی‌های لازم انجام شده است و البته در مسیر اصلاحات بانکی گام‌های دیگری را هم در سال آینده برخواهیم داشت.

رئیس جمهور حل و فصل ریشه‌ای مشکلات اقتصادی کشور را مورد تأکید قرار داد و گفت: در کشورمان میزان مصرف انرژی زیاد است و زمانی که قیمت آن گران می‌شود، زندگی مردم با مشکل مواجه می‌گردد و با قیمت ارزان نیز با مشکل قاچاق مواجه هستیم و لذا بهبود چنین وضعیتی نیازمند ایجاد تحول اقتصادی است.

روحانی خاطر شان کرد: دولت تصمیم گرفته که ۲۵ رقم کالا اساسی با ارز ۴۲۰۰ تومان بدست مردم برسد، اما در روند اجرا بعضی از این موارد درست اجرا شده و در برخی موارد نیز شاهد نابسامانی هستیم و برای غلبه بر این مشکلات لازم است همه در کنار هم باشیم و نظارت همگانی شکل بگیرد تا یک دلال نتواند نظم امور را بهم بزند.

رئیس جمهور گفت: اگر چه برای غلبه بر مشکلات قوای دیگر و نیروهای مسلح و امنیتی می‌خواهند کمک کنند، اما از آنجا که مبنای برنامه‌ریزی‌ها مشکل دارد، حریف قاچاق نمی‌شویم و وقتی به طور مثال صادرکنندگان در برخی موارد ارز حاصل از صادرات خود را به داخل کشور برنمی‌گردانند باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که شاهد اینگونه مسایل نباشیم.

روحانی گفت: یکی از افتخارات دولت یازدهم و دوازدهم برای چند سال این بوده که میزان صادرات غیرنفتی بیش از واردات بوده است و این از زمان دولت مصدق در ایران سابقه نداشته است. البته اینکه از کل ارز حاصل از صادرات چقدر به داخل کشور برگردانده شده موضوع دیگری است.

رئیس جمهور اضافه کرد: بعضاً سیستم‌های نظارتی و در قوانین و آیین‌نامه‌ها مشکلاتی داریم که باید همه آنها را اصلاح کنیم. امسال ۱۴ میلیارد دلار برای تأمین کالاهای اساسی پرداخت کرده‌ایم اما متأسفانه بخش عمده کالاهایی که به دست مردم می‌رسد با ارز ۴۲۰۰ تومانی نیست. لذا باید به گونه‌ای تصمیم‌گیری شود که وقتی ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات به تاجری داده می‌شود، بتوان تا مرحله توزیع و رسیدن به دست مصرف‌کننده بر آن نظارت داشت.

روحانی گفت: هدف دولت این است که در حد امکان تلاش کند تا دریافتی کسانی که حقوق ثابت دارند، افزایش یابد. ضمن اینکه بایستی به مستمری‌بگیران هم کمک کنیم و در ۳ سال اخیر آنچه به این قشر پرداخت کرده‌ایم، بیش از ۴ برابر شده است، اما می‌دانیم که کافی نیست.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: دولت برغم همه مشکلات تلاش می‌کند که کالاهای اساسی به اندازه کافی و وفور در بازار وجود داشته باشد.

روحانی با تأکید بر ضرورت نظارت بسیار دقیق در تمام امور، اظهار داشت: راه مبارزه با فساد جز استفاده از سیستم‌های الکترونیکی نیست و با استفاده از این فناوری باید تولیدکننده به مصرف‌کننده متصل شود ضمن اینکه بایستی در تمامی مراحل شفاف‌سازی وجود داشته باشد و از توان سایبری به طور کامل استفاده گردد.

روحانی خاطر نشان کرد: امروز از لحاظ ذخایر استراتژیک هیچ مشکلی در کشور نداریم و تقریباً همه روزه موجودی تمام ذخایر را چک می‌کنم. مشکلی که در این زمینه وجود دارد، عمدتاً در سیستم توزیع است که بایستی در این زمینه به چارچوبی رسیده و آن را با هماهنگی لازم اجرا کنیم تا مردم دغدغه‌ای برای تأمین کالاهای اساسی و ضروری خود نداشته باشند.

رئیس جمهور تأکید کرد: باید بخش خصوصی را وارد میدان کرده و دولت در این زمینه وظیفه دارد حمایت‌ها و پشتیبانی‌های لازم را انجام دهد.

روحانی سرمایه و فناوری را حلال مشکلات دانست و گفت: باید در زمینه اقتصاد و فناوری‌های نو تلاش‌های مضاعفی انجام دهیم و در این زمینه استان گیلان از ظرفیت‌های خوبی برخوردار  است که باید آن را فعال سازد.


منبع: قلم نیوز
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: