کد خبر: ۱۱۴۴۸
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۱ - ۱۵ اسفند ۱۳۹۷
وزیر نیرو:
وزیر نیرو، گفت: جمعیت تحت پوشش فاضلاب شهری ما 8.5 میلیون نفر بوده که الان به حدود 50 میلیون نفر رسیده است و این نشان می‌دهد که می‌توان موقعیت کشور در بازچرخاني پساب را در شاخص‌های بین‌المللی عرضه کرد.

به گزارش قلم نیوز- "رضا اردکانیان" با اشاره به اینکه موضوع آب یک موضوع واحد است و نمی‌شود آن را تقسیم کرد تا هر بخش و دستگاهی از زاویه خودش آن را حل کند، اظهار داشت: باید پیش از آنکه زمان از دست رفته و اثربخشی تغییر ساختار در حل مسائل از دست برود  باید به آن پرداخته شود.

وی در خصوص تغيير ساختار بخش آب در آينده، گفت: در اینکه برای پرداختن صحیح به موضوع آب اتفاقات خوب متعددی باید بیفتد، تردیدی نیست و در بخش هاي سیاستگذاری، تامین مالی، مدیریت تقاضا، مکانیسم‌های حل اختلاف، مدیریت تعارضات، ابزارهای نظارتی و اقتصادی بايد تغييراتي صورت پذيرد.

وزير نيرو با اشاره به اينکه موضوع تغيير ساختار بخش آب موضوعی نیست که جدای از دیدگاه های کلی مجلس شورای اسلامی و دولت ضرورت داشته باشد و به آن پرداخته شود، گفت: اگر به عنوان یک سیاست کلی، دولت به این جمع‌بندی برسد و طبیعتا برای فراهم کردن مقدماتش مجلس محترم هم یاری کند، همه ما درگیر خواهیم شد. 

اردکانیان تاکید کرد: بحث‌هایی هم در ابتدای دولت دوازدهم مطرح شد و لایحه‌ای در دولت و طرحی هم در مجلس بوده است، اما هم اکنون در مرحله اي قرار ندارد که بخواهیم به آن بپردازیم.

اردکانیان درخصوص بدهی هاي انباشته وزارت نيرو، گفت: به میزان بسیار قابل ملاحظه و دلگرم‌ کننده‌ای از خجالت طلبکاران‌مان درآمده ایم و تهاتر مطالبات در تبصره 5 قانون بودجه سال 97 مکانیسم بسیار خوبی وجود دارد که بحمدالله در لایحه بودجه 98 هم دیده شده و وزارت نيرو جزو معدود دستگاه‌هایی است که توانسته در تحقق تبصره 5 قانون بودجه سال 97 دستاورد بسیار خوبی داشته باشد.

وي ادامه داد: برای اینکه بتوانیم مطالبات را تهاتر کنیم باید بین وزارت نیرو، شرکت‌هایش، طلبکارانش، بانک‌ها و وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی هماهنگی کاملی شکل می‌گرفت و آیین‌نامه‌هایی تدوین می‌شدکه همه این کارها را به صورت شبانه‌روزی برای اولین‌بار انجام دادیم و در نتیجه آن تا چند روز قبل که به من گزارش دادند 10هزار و 400 میلیارد تومان از مطالبات به همین‌ شکل تسویه شده است. 

اردکانيان گفت: همچنین توانسته ایم بخش قابل توجهی از مطالبات ارزی که وجود داشت، نیروگاه‌هایی که ساخته شده بودند و طلب‌های ارزی که از همسایگان‌مان به خاطر صدور برق داشتیم را تسویه کنیم.

وزير نيرو همچنین درخصوص توسعه آبچرخانی و استفاده از پساب با اشاره به اینکه استفاده از پساب یکی از زمینه‌های جدید کار بوده که در سال‌های اخیر در آن خیلی پیشرفت داشته‌ایم، افزود: درطول دولت تدبیر و امید 50 تصفیه‌خانه فاضلاب شهری افزوده شده و به 217 تصفیه خانه رسیده است و هم اکنون حدود 50 درصد جمعیت کشور تحت پوشش شبکه‌های جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب هستند که در میان کشورهای در حال توسعه شاخص بالایی است.

وی همچنین درزمینه مشارکت خوب بخش خصوصی در استفاده از پساب، گفت: توانستیم مدل‌های مالی جذابی را تدارک ببینیم که هم مغایر با مقررات عمومی کشور نباشد و هم برای بخش خصوصی صرفه داشته باشد، جمعیت تحت پوشش فاضلاب شهری ما 8.5 میلیون نفر بوده که الان به حدود 50 میلیون نفر رسیده است و این نشان می‌دهد که می‌توان موقعیت کشور در بازچرخاني پساب را در شاخص‌های بین‌المللی عرضه کرد،  اما اين موضوع هم چنان جای کار دارد.


منبع: قلم نیوز
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: