کد خبر: ۱۱۴۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۱ - ۱۶ اسفند ۱۳۹۴
علی هاشمی اعلام کرد:
دبیر کمیته مستقل مبارزه با موادمخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه 30 تا 95 درصد جرایم و آسیب‌های جدی کشور از ناحیه موادمخدر است گفت: براساس شاخص‌های سال 83، گردش مالی مواد مخدر در ایران بالغ بر 12 میلیارد دلار (معادل 45 هزار میلیارد تومان) است که البته قسمت عمده آن پول کثیف است و جرایم بسیاری به همراه دارد.
سهم 30 تا 95 درصدی «اعتیاد» در ایجاد جرایم و آسیب‌های جدی اجتماعی

دکتر علی هاشمی با بیان اینکه موادمخدر جزو چهار بحران اصلی دنیاست، اظهار کرد: نارکوتروریسم در کنار صنعت اسلحه و نفت و توریسم قرار دارد و گردش مالی موادمخدر 1600 تا 2000 میلیارد دلار برآورد می‌شود.

وی ادامه داد: براساس شاخص‌های سال 83، گردش مالی مواد مخدر در ایران بالغ بر 12 میلیارد دلار که در شرایط فعلی معادل 45 هزار میلیارد تومان است که البته قسمت عمده آن پول کثیف است و جرایم بسیاری به همراه دارد.

دبیر کمیته مستقل مبارزه موادمخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه در بند 57 سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری (مدظله العالی) به طور مشخص بر مهار و مدیریت موادمخدر و اعتیاد تاکید شده است، گفت: بند 56 سیاست‌های کلی نیز بر کاهش 10 درصدی جرایم مواد مخدر تاکید دارد.

هاشمی افزود: ایران بالاترین سطح مبارزه با نارکوتروریسم در دنیا و متاسفانه بالاترین میزان قربانی‌ها را در این عرصه دارد. از سال 1368، 37 هزار باند مافیایی موادمخدر در کشور متلاشی شده‌اند و تاکنون 31 هزار درگیری مسلحانه داشتیم. همچنین نزدیک به 26 هزار و 500 قبضه انواع سلاح را ضبط کردیم که نشانگر حجم وسیع از تلاشها و مجاهدت های نیروهای انتظامی- نظامی و امنیتی در کشور هست.

وی ادامه داد: علاوه بر این 110 هزار خودروی سبک و سنگین از مافیا نیز ضبط شده است. 4000 شهید و 13 هزار جانباز در عرصه موادمخدر داریم و 11 هزار تن انواع کشفیات داشتیم که مرفین، تریاک و شیشه از این جمله هستند.

دبیر کمیته مستقل مبارزه موادمخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه از 112 هزار تن تولید خالص موادمخدر در افغانستان موفق به کشف 10.5 درصد آن شده‌ایم گفت: از این میزان حدود 40 درصد کشفیات مربوط به محموله هایی بودند به به سمت کشورهای اروپایی ترانزیت می‌شدند و به همین خاطر انتظار داریم این کشورها و مجامع بین‌المللی بویژه در موضوع کشت و توسعه جایگزین در افغانستان و در کنترل مرز به ما کمک کنند.

وی همچنین به آمار زندانیان موادمخدر اشاره و اظهار کرد: 45 درصد از موارد دستگیری و زندانی به صورت مستقیم و 18 درصد به صورت غیرمستقیم به جرائم موادمخدر مربوط می‌شود و می‌توان گفت حدود 64 درصد از زندانیان ما با جرایم موادمخدری در ارتباط هستند.

هاشمی ادامه داد: همچنین 65 درصد همسرآزاری‌ها، 55 درصد طلاق‌ها، 30 درصد کودک‌آزاری‌ها در شرایط فعلی و 95 درصد گروگانگیری‌های سال 70 تا 78 مربوط به موادمخدر بوده‌اند. 25 درصد قتل‌های عمد و 17 درصد تصادفات جاده‌ای ناشی از اعتیاد هستند و می‌توان گفت در مجموع 30 تا 95 درصد جرایم و آسیب‌های جدی کشور از ناحیه موادمخدر است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: