کد خبر: ۱۱۴۱۶
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۸ - ۱۵ اسفند ۱۳۹۷
حسن زاده:
معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی ایران، گفت: مجموع ظرفیت بنادر ایران 230 میلیون تن است، اما تنها نیمی از این ظرفیت برای حمل و نقل و ترانزیت بار در بین کشورهای منطقه و عضو اکو مورد استفاده قرار می گیرد.

به گزارش قلم نیوز- "محمدعلی حسن زاده" امروز (چهارشنبه) در پنجمین نشست روسای مراکز دریایی کشورهای عضو اکو در تهران، اظهار داشت: حمل و نقل یکی از عوامل موثر در توسعه و رشد اقتصادی کشورها و عاملی مهم در ارتقای تولید ناخالص ملی آنهاست؛ به طوری که ارتباطات تجاری بین کشورهای منطقه بدون توسعه حمل و نقل موثر معنا نخواهد داشت.

وی برخی اشتراکات بین کشورهای عضو اکو را یادآور شد و گفت: موقعیت استراتژیک خاورمیانه، آسیای میانه و قفقاز، مشترکات دینی و تاریخی و همچنین توسعه حمل و نقل ترکیبی می تواند پتانسیل بالایی برای توسعه 10 کشور عضو اکو با بیش از 460 میلیون نفر جمعیت فراهم کند.

حسن زاده، یادآور شد: وجود منابع سرشار انرژی در برخی از این کشورها پتانسیل خوبی برای ارتقای ارتباطات اقتصادی است.

به گفته این مقام مسئول، تجارت و ارتباطات اقتصادی این کشورها نیازمند توسعه زیرساخت های حمل و نقل است و توافقنامه چابهار بین کشورهای ایران، هند و افغانستان یکی از آخرین اقدام ها در این زمینه است.

وی اظهار داشت: حمل و نقل ترکیبی در سال های گذشته در بین کشورهای عضو اکو رشد نیافته و رفع این نقیصه نیازمند ایجاد چارچوب های قانونی لازم است تا زمینه برای فعالیت شرکت های چند ملیتی و بین المللی فراهم شود.

معاون سازمان بنادر و دریانوردی، ادامه داد: این مهم موجب ایجاد درآمد، سرمایه و ارزش افزوده برای این کشورها خواهد شد.

وی تاکید کرد: باید فرایند های اداری و حقوقی بین کشورهای همسایه و عضو اکو را تسهیل کرد؛ همچنین قوانین و مقررات موثری را وضع و موانع تعرفه ای را از میان برداشت.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: