کد خبر: ۱۱۳۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۱ - ۱۶ اسفند ۱۳۹۴
مانع تراشی عوامل مجتمع تجارت جهانی برای مأموران شهرداری!
بیش از یکسال است که زمزمه‌های ناایمن بودن ساختمانی بلندمرتبه و تجاری در میدان فردوسی شنیده می‌شود و فرصت‌های زیادی برای ایمن‌سازی سازه این مجتمع بزرگ به مالک داده شد اما سرانجام با نظر شخص رئیس سازمان نظام مهندسی سرانجام پس از ماه‌ها کش و قوس بهره‌برداری از این پروژه در دقایق پایانی شب گذشته متوقف شد.
محمدمهدی تندگویان، نایب رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران که موضوع عدم ایمنی پروژه مجتمع تجارت جهانی فردوسی را پیگیری می‌کند با بیان اینکه بارها و بارها بر عدم ایمنی این پروژه تاکید داشته‌ایم اما هنوز موضوع عدم ایمنی این پروژه بر قوت خود باقی است، گفت: این پروژه ایمن نیست و در صورت بهره‌برداری هر لحظه امکان ریزش آن وجود دارد. لذا بر اساس نظر شورای شهر، می‌بایست طرح ایمن‌سازی پروژه توسط مشاور ابلاغ شود تا مدیریت بحران شهری و ستاد بحران، مستندات مربوط به ایمن‌سازی و تایید نظام فنی مهندسی را بررسی کند و نهایتا موضوعات مورد نظر را برای جمع‌بندی و تایید صدور پایان کار به شورای شهر ارائه دهند.

مالک مجتمع، سندی مبنی بر انجام اقدامات ایمن‌سازی ندارد
شهرداری پایانکار نمی‌دهد
تندگویان با بیان اینکه تاکنون تنها کار مطالعات ایمن‌سازی این پروژه انجام و مشاوره مربوطه توسط سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران تایید شده که در نهایت مطالعات کار به مالک ابلاغ گردیده است؛ اما هیچ گزارشی از انجام اقدامات صورت گرفته در دست نیست، گفت: چندی پیش ستاد بحران نیز اعلام کرد که مالک این مجتمع، سندی مبنی بر انجام اقدامات ایمن‌سازی ندارد.

وی با تاکید بر اینکه شهرداری هیچ گونه پایان کار یا مجوز بهره برداری به این مجتمع تا قبل از ایمن سازی نمی‌دهد، افزود: پس از برگزاری جلسه‌ای با حضور عابد ملکی، شهرداری منطقه 12 و حبیب‌اله بی‌طرف، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، مقرر شد که رئیس نظام مهندسی ساختمان استان از این پروژه برای ارائه نظر تخصصی بازدید داشته باشد.

مالک با صرف سه میلیارد می‌توانست سازه را ایمن کند!
رئیس سازمان نظام مهندسی با قوه قضائیه مکاتبه کرد
تندگویان با اعلام اینکه رئیس سازمان نظام مهندسی از این ساختمان بازدید کرد گفت: بی طرف پس از بازدید از این مجتمع مستقیم با قوه قضائیه در مورد عدم ایمنی این بنا، مکاتبه کرد و این درحالی است که شهرداری منطقه 12 نیز از این مجتمع به دلیل ناایمن بودن در دادگاه شکایت کرده است.

نایب رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر با بیان اینکه مالک این مجتمع می توانست با صرف حدودا سه میلیارد تومان و در عرض سه ماه نسبت به ایمن سازی سازه اقدام کند گفت: بارها اعلام کردیم که ما صرفا به دنبال ایمنی سازی و حل مشکلات ایمنی این مجتمع هستیم چراکه اگر در هنگام بهره برداری حادثه‌ای رخ دهد همه مقصر هستند و نمی‌توان از جان مردم به راحتی گذشت.

چرا مالک تبعیت نمی‌کند؟
وی با بیان اینکه مسئولیت حقوقی و بهره‌برداری این پروژه بر عهده خود مالک و اشخاصی که احتمالا با این شرایط ملک را خریداری کردند، خواهد بود، تاکید کرد: شهروندان باید بدانند که این ملک تا ایمن نشود هیچ‌گاه، پایانکار نمی‌گیرد و امکان صدور سند وجود نخواهد داشت، لذا تبعات حقوقی و اجتماعی این اقدام بر عهده خود مالک خواهد بود.

تندگویان با بیان اینکه مالک مجتمع نمی‌خواهد ناایمن بودن سازه خود را قبول کند گفت: طرح ایمن سازی سازه مشخص شد و حتی مشاور نیز انتخاب شد اما علت اینکه مالک تبعیت نمی‌کند مشخص نیست!

به گزارش ایسنا، همچنین شهرداری منطقه ۱۲ شب گذشته اعلام کرد: توقف بهره برداری از مجتمع تجارت جهانی فردوسی در راستای انجام امور محوله قانونی این مجتمع به منظور رفع خطر و پیشگیری از احتمال وقوع حادثه بوده و این تصمیم با استناد به بند ۱۴ ماده ۵۵ قانون شهرداری و سایر موارد قانونی و همچنین اعلام نظر فنی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در خصوص عدم اجرای برخی از اجزای استحکام بخش سازه‌ای (تعدادی از دیوارهای برشی) و برخوردار نبودن از ایمنی لازم گرفته شده است.

بر همین اساس، شهرداری منطقه ۱۲ ضمن اعلام مراتب به مراجع قضایی، به اطلاع می رساند که بهره برداری از آن مجتمع تا زمان اجرای طرح مقاوم سازی و تکمیل عملیات ساختمانی و اخذ تائیدیه های لازم متوقف خواهد بود.

همچنین عابد ملکی شهردار منطقه 12 در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه شب گذشته (شنبه) ماموران شهرداری برای اجرای حکم و توقف بهره برداری به این مجتمع مراجعه کردند گفت: از آنجایی که دست اندرکاران مجتمع سعی داشتند که غائله‌ای همچون حادثه کارواش سعادت‌آباد به راه بیندازند اما ماموران با هوشیاری مانع شده و تا پایان امروز این حکم اجرا خواهد شد.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: