کد خبر: ۱۱۲۶۴
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۳ - ۱۲ اسفند ۱۳۹۷
سلطانی نژاد:
مدیرعامل بورس کالای ایران ارزش معاملات 11 ماهه سالجاری این بازار را یک تریلیون و 657 هزار میلیارد ریال برآورد کرد و گفت: 36 درصد از معاملات انجام شده سهم صنعت و معدن، 34 درصد سهم بخش پتروشیمی و 25 درصد مربوط به فرآورده‌های نفتی است و تنها سه درصد به کشاورزی اختصاص دارد.

به گزارش قلم نیوز- "حامد سلطانی‌نژاد" امروز (یکشنبه) در نشست خبری که در هتل پارسیان انقلاب برگزار شد، اظهار داشت: 38 درصد کل قراردادهای بورس کالا به شکل سلف انجام شده و 62 درصد به شکل نقد بوده است.

وی افزود: ارزش قراردادهای سلف 29 هزار و 600 میلیارد تومان بود که این امر توانست بخش عمده ای از تامین مالی صنایع را انجام دهد.

مدیرعامل بورس کالای ایران، تصریح کرد: سهم بخش صنعت و معدن از معاملات سلف 61 درصد و معادل 18 هزار میلیارد تومان و سهم پتروشیمی ها 9 هزار میلیارد تومان است.

وی با اشاره به صدور گواهی سپرده کالایی به ارزش 1300 میلیارد تومان برای سکه های طلا، تصریح کرد: از این به بعد قرار داد طلای آب شده نیز در بورس راه اندازی خواهد شد.

سلطانی نژاد سهم خرید و فروش ذرت در قالب گواهی سپرده کالایی را 897 میلیارد ریال و ارزش معاملات زعفران در قالب گواهی سپرده را 2687 میلیارد ریال اعلام کرد.

وی با اشاره به رکورد شکنی معاملات حجمی و ارزشی بخش پتروشیمی، گفت: چهار میلیون و 200 هزار تن محصول پتروشیمی در 11 ماهه اخیر در بورس کالا معامله شده که ارزش آن 26 هزار و 600 میلیارد تومان است.

سلطانی نژاد افزود: در حوزه کشاورزی نیز 1940 هزار تن محصول کشاورزی به ارزش 2600 میلیارد تومان معامله شده است.

به گفته مدیرعامل بورس کالای ایران، در حوزه قراردادهای آتی 14 میلیون و 591 هزار قرارداد آتی به ارزش 81 هزار و 300 میلیارد تومان در 11 ماهه امسال انجام شده است.

وی با اشاره به ریسک هایی که روی قراردادهای مشتقه وجود دارد، بیان کرد: در سال آینده برای کاهش ریسک معاملات قصد داریم تا قراردادهای آتی و اختیاری را روی صندوق های کالایی تعریف کنیم.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: