کد خبر: ۱۱۱۷۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۱ - ۱۱ اسفند ۱۳۹۷
در ماه فوریه؛
تولید نفت اوپک در فوریه به کمترین حد طی ۴ سال گذشته رسید چون عربستان سعودی و متحدان آن در خلیج فارس بیش از حد توافق اوپک، تولید خودرو پایین آوردند.

به گزارش قلم نیوز- تولید نفت اوپک در فوریه به کمترین حد طی 4 سال گذشته رسید چون عربستان سعودی و متحدان آن در خلیج فارس بیش از حد توافق اوپک، تولید خودرو پایین آوردند و تولید نفت ونزوئلا هم به خاطر تحریم های آمریکا کاهش یافت.

کاهش تولید روزانه 300 هزار بشکه ای در شرایطی اتفاق افتاد که ترامپ به شدت از این حرکت انتقاد می کرد. وی در روز دوشنبه طی توییتی از اوپک خواست تلاش‌های خود را برای تقویت قیمت نفت کمتر کند. او گفت که قیمت نفت خیلی بالا رفته است.

در اول ژانویه، اوپک و متحدانش برای جلوگیری از عرضه بیش از حد نفت به بازار که قیمت آن را پایین می‌آورد، دور جدیدی از کاهش تولید را آغاز کردند. منابع اوپک می گویند این توافق علیرغم فشار آمریکا اجرایی می‌شود.

14 عضو اوپک 30.68 میلیون بشکه نفت در روز در ماه قبل تولید کردند که کمترین مقدار تولید اوپک از 2015 تا حالاست. کل تولید اوپک در ژانویه 30.98 میلیون بشکه بود.

قیمت نفت پس از کاهش تا کمتر از 50 دلار در ماه دسامبر، به 66 دلار در هر بشکه رسید که دلیل آن تولید کمتر عربستان، کاهش ناخواسته تولید در سایر کشورهای عضو اوپک و دورنمای عرضه کمتر ونزوئلا پس از اعمال تحریم‌های آمریکا بر صنعت نفت این کشور بود.

اوپک، روسیه و سایر کشورهای غیرعضو اوپک توافق کردند تولید نفت را 1.2 میلیون بشکه در روز کاهش دهند. سهم اوپک از این کاهش 800 هزار بشکه در روز بود که توسط 11 عضو آن اجرایی می‌شود یعنی همه اعضا به جز ایران، لیبی و ونزوئلا.

در فوریه، 11 عضو اوپک به 101 درصد از کاهش توافق شده رسیدند که 70 درصد بیشتر از ماه ژانویه بود. در بین کشورهایی که از کاهش تولید معاف شده بودند، تولید نفت ونزوئلا کاهش یافت، در حالیکه ایران توانست علیرغم تحریم‌های آمریکا صادرات خود را افزایش دهد.

بیشترین کاهش تولید مربوط به عربستان، بزرگترین تولید کننده نفت اوپک است که 130 هزار بشکه در روز کمتر از ژانویه تولید کرد.

دومین کاهش تولید در ونزوئلا اتفاق افتاد پس از این که ترامپ شرکت نفت دولتی این کشور را در ژانویه تحریم کرد و صادرات را پایین آورد. تولید در این کشور که زمانی جزو سه تولید کننده برتر اوپک بود، به خاطر فروپاشی اقتصادی سال هاست رو به کاهش است.

کویت و امارات هم بیش از حد توافق شده تولید خود را پایین آوردند، در حالی که میزان کاهش تولید عراق از میادین شمالی و جنوبیش ناچیز بود.

منبع: تسنیم


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: