کد خبر: ۱۱۰۸۳
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۹ - ۰۷ اسفند ۱۳۹۷
روحانی:
رییس جمهوری، گفت: ما می‌دانیم نقدینگی از سال ۸۲ تا ۹۲ به طور متوسط رشد آن ۲۷ درصد بوده از ابتدای دولت یازدهم تا امروز ۲۳ درصد است و اینکه توانستیم نقدینگی را کنترل کنیم، مهم است

 به گزارش قلم نیوز- حجت‌الاسلام "حسن روحانی" در آغاز سخنرانی در بانک مرکزی، اظهار داشت: خط مقدم ما در مقابل آمریکا، وزارت خارجه، بانک مرکزی و وزارت نفت است.

وی افزود: از دکتر ظریف، همتی و زنگنه بابت ایستادگی‌شان تشکر می‌کنم.

رئیس‌جمهور در اشاره معنی‌داری به سفر بشار اسد، گفت: آقای بشار اسد گفت سفر من دیپلماتیک نبوده و صرفا برای تشکر از ایران آمده‌ام.

وی خاطرنشان کرد:‌ آمریکایی‌ها تلاش می‌کردند صلاحیت دادگاه‌های بین‌المللی را از بین ببرند. ما اخیرا در دادگاهای اروپایی در دو دادگاه پیروز شدیم لذا ما در صحنه سیاسی و بین‌المللی موفق هستیم علاوه بر آن ما در منطقه کار بزرگی انجام دادیم که این کار به دوش همه نیروهای مخلص بوده، بخشی از این کار را سپاه به دوش داشته بخشی از آن را وزارت خارجه و بخشی هم اقتصاد کشور در بر داشته است.

رئیس جمهور با اشاره به سفر دیروز بشار اسد به ایران، تصریح کرد: دیروز بشار اسد رئیس جمهور سوریه به تهران می آید و به دیدار رهبری رفت و ما هم با هم ملاقات داشتیم که گفت من از ملت ایران و رهبر ایران و وزارت خارجه تشکر دارم و این کارهایی است که ما اگر کنار هم نباشیم موفق نخواهیم شد.

این عضو مجلس خبرگان رهبری، اظهار داشت: در تمام رسانه‌ها نکته‌ای که می‌گویند این است که دولت هیچ کاری نمی‌کند ما می‌دانیم نقدینگی از سال ۸۲ تا ۹۲ به طور متوسط رشد آن ۲۷ درصد بوده از ابتدای دولت یازدهم تا امروز ۲۳ درصد است و اینکه توانستیم نقدینگی را کنترل کنیم، مهم است.

وی ادامه داد: بخش بزرگی از پایه پولی قبل از این دولت در رابطه با استقراض و بانک مرکزی بوده که می‌د‌انید چه خطراتی برای ما دارد و الان اگر پایه پولی بالا می‌رود به خاطر بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی است و الان شما مسئول هستید و بانک‌ها باید سعی کنند از این پایه پولی استفاده نکنند که این فشار به اقتصاد می‌آید. وضع بانک‌ها در مطالباتی که این‌ها مطالبه می‌کنند در این ماه‌های اخیر نسبت به گذشته کاهشی بوده و این بانک‌ها هم کمک کردند و قدم اول را برداشتند که نسبت به ماه‌های قبل کاهش یافته است.

روحانی گفت: آمار و ارقام نشان می‌دهد وضع بانک‌های دولتی بهتر از بانک‌های خصوصی و اصل ۴۴ است که باید کمک شود و اضافه برداشت را کنترل کنند که این به مساله پایه برمی‌گردد. یکی از موفقیت‌های بانک مرکزی مساله موسسات مالی اعتباری غیر مجاز بود که این بلای بزرگی برای مردم ما بود و جمع کردن آن کار ساده ای نبود و من می دانم وقتی سیف به این میدان آمد چه فشاری داشت که با صد امضا و بیشتر به او فشار می آوردند و زمانی به من گفت شاید این کار من مشکل دارد که من گفتم اعتنا نکن و کار خود  را ادامه دهید.

رئیس‌جمهور گفت: همین پایه پولی را  موسسات بالا بردند اما اینکه این معضل بزرگ در کشور ما حل و فصل شد به دولت ما ارتباطی نداشت و مربوط به دولت‌های قبل بود که بارش به دوش ما افتاد که مجبور به حل و فصل شدیم ما در جلسات شورای هماهنگی سه قوه تقریبا نیازهای بانک مرکزی را در زمان کوتاهی برطرف کردیم که مصوبات خوبی داشتیم و مهم است بانک مرکزی نظارت خود را بر کلیه بانک‌ها افزایش دهد که بتواند آن تصمیم را در چارچوب مصوبات ما اتخاذ کند.

حسن روحانی با اشاره به لزوم اصلاح نظام بانکی گفت: ما در حین فشار اقتصادی دشمن در یک روند سریع همزمان توانستیم نظام بانکی را اصلاح کنیم و این مسئله بسیار اهمیت دارد و در ادامه این اصلاح به زودی چند بانکی که مربوط به نیروهای مسلح هستند در هم ادغام می‌شوند و یک بانک واحد تشکیل می‌شود.

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه بانک مرکزی بار  مسئولیت سنگینی همچون دولت در مسئله اقتصاد به دوش دارد گفت: نباید دور دولت و بانک‌ها دیوار بکشیم زیرا دیوار کشیدن کار دولت هم فعالیت دولت را سخت می‌کند و هم اینکه به نفع مردم و کشور نیست. نباید وضعیت به گونه‌ای باشد که ما در تهران یک تصمیمی بگیریم و برای آن تصمیم با سرعت پیش برویم اما بر سر مرز جلوی این تصمیم ما دیوار بکشد. البته تاکنون این دیوارها نتوانسته اشکال زیادی در کار ما ایجاد کند.

وی ادامه داد: بانک‌ها نیز برای فعالیت نیاز دارند که دور آنها دیوار کشیده نشود. اگر بانک‌های ما رابطه اقتصادی خوبی با دنیا داشته باشند قطعاً موفق‌ترند و من از مدیران بانک‌ها می‌خواهم که درباره این مسئله صحبت کنند. دلیل اینکه ما در مجامع جهانی بانکی و اقتصادی دنیا شرکت می‌کنیم برای این است که با دنیا ارتباط خوبی برقرار کنیم و عقب نیفتیم.

رئیس‌جمهور افزود: مگر بدون ارتباط بانکی با دنیا می‌شود کار کرد مگر با سیاست چمدانی می‌توان پول جابجا کرد. هم اکنون ما می‌خواهیم برای حل مشکلاتی همچون گوشت ده‌ها میلیون دام وارد کنیم اما نمی‌توان پول آن را با چمدان داد.

حسن روحانی با اشاره به اهمیت FATF و گروه اقدام مالی و لوایح چهارگانه گفت: اگر رابطه ما با گروه اقدام مالی قطع شود قطعاً فعالیت ما در دنیا با مشکل جدی مواجه می‌شود و اگر لوایح چهارگانه به صورت کامل تصویب نشود، به ضرر ما است.

وی با انتقاد از کسانی که ایرادهای نادرست به این لوایح وارد می‌کنند گفت: خوب است که برای دنیا و مدیران سایر کشورها نیز عقل و تدبیر قائل باشیم. امروز همه دنیا در یک نظام مالی مشترک شرکت کرده‌اند و آن را پذیرفته‌اند. آیا آنها عقل ندارند، ما هم در داخل کشور در مجلس شورای اسلامی دولت تدبیر کرده‌اند و این لوایح تصویب شد. آیا آنها عقل نداشتند. نمی‌شود کشور را به دست ۲۰ نفر سپرد بلکه صاحب کشور ملت است و اگر فردا برای کشور مشکلی پیش بیاید و نتوانیم روابط تجاری خوبی انجام بدهیم و پول نباشد مشخص نیست چه اتفاقی رخ بدهد.

رئیس‌جمهور با اشاره به مشکل اخیر گوشت در کشور گفت: ما مدت سه هفته به دلیل مشکل انتقال پول برای گوشت‌هایی که وارد شده بود و در گمرک مانده بود شاهد یک اتفاق بودیم. درست است که کشور باید در مسائلی همچون گوشت، مرغ و سایر نیازمندی‌ها خودکفا شود اما همان ۱۰ درصدی که باید وارد شود در زمان خود وارد بازار نشود دچار مشکل می‌شویم.

وی ادامه داد: گوشت توسط یک شرکت خصوصی وارد کشور شده بود اما به دلیل آنکه برای انتقال پول آن با مشکل مواجه شدیم امکان خروج و آزادسازی آن در گمرک وجود نداشت.

روحانی با اشآره به اینکه گروهی واقعیات را به مردم نمی‌گویند گفت: تا مشکلی در کشور به وجود می آید همه تقصیرها را به گردن مدیریت دولت می‌اندازند در کشور ما تصمیم گیر نهایی یا دولت است یا مجلس و یا مقام معظم رهبری. مقام معظم رهبری چند بار به من گفتند با لوایح چندگانه گروه اقدام مالی هیچ مخالفتی ندارند.

وی ادامه داد: زمانی که مقام معظم رهبری با لوایح چهارگانه مخالفتی ندارد و دولت و مجلس نیز تدبیر کرده‌اند و این لوایح را مصوب کردند پس چه کسی در داخل کشور مخالف این لوایح است. ما نباید علاوه بر تحریم آمریکا بر کشور در داخل کشور نیز یک تحریم براساس سلیقه خود ایجاد کنیم زیرا به نفع کشور نیست.

رئیس‌جمهور ادامه داد: اگر ما در داخل کشور خودمان را تحریم نکنیم و بداخلاقی نکنیم و صاحب کشور را ملت بدانیم قطعاً مشکلات حل می‌شود و در این راه همه ما باید حرف حق را به گوش مردم برسانیم.

روحانی با اشاره به اهمیت اشتغال در کشور گفت: باید بحث تولید و اشتغال کاملاً جدی تلقی شود به همین دلیل ما بودجه خوبی برای حمایت از تولید اختصاص دادیم و اعلام کردیم هر موسسه و بنگاهی که فقط بتواند با فروش محصولاتش اعتبارات و وام‌های بانکی را بازگرداند ما قطعا به آنها کمک می‌کنیم.

وی ادامه داد: از سوی دیگر علاوه بر اشتغال باید به مسکن و به خصوص تولید مسکن نیز توجه کنیم زیرا در سایه تولید مسکن است که قیمت‌ها کاهش پیدا می‌کند.

 

 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: