کد خبر: ۱۱۰۷۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۷ - ۰۷ اسفند ۱۳۹۷
محمدی:
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، گفت: باید در کشور سرمایه‌گذارانی که ارزش اقتصادی را حفظ می‌کنند تشویق و کسانی که آن را پایمال می‌کنند تنبیه شوند تا اجازه ندهیم مسیر اقتصاد کشور منحرف شود.

به گزارش قلم نیوز- "شاپور محمدی" در دوازدهمین همایش سیاست‌های مالی و مالیاتی، اظهار داشت: گرچه صحبت‌های زیادی تاکنون راجع به مالیات شده است اما در سال‌های اخیر در قوانین، اظهارات رهبری و مراجع تقلید تاکید بیشتری در این خصوص شده است. پرداخت مالیات وظیفه شرعی ، قانونی و کار مبنایی برای توسعه کشور است. در سیاست های کلی قوانین و اسناد بالادستی بر پرداخت مالیات تاکید شده است.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه مالیات مهم‌ترین بازر سیاست اقتصادی است، تاکید کرد: باید از تکیه به مالیات بیشتر استقبال کنیم.

وی با بیان اینکه درست اظهاری در کشور باید بیشتر تشویق شود، تصریح کرد: در بیشتر کشورها اظهار مودی یکی از پایه‌های اصلی اخذ مالیات است. باید به درست اظهاری جایزه و کسانی که اطلاعات غلط مالیاتی می‌دهند از حقوق اجتماعی محروم شوند.

محمدی با بیان اینکه در اغلب کشورها همه دستگاه‌ها کنار سازمان مالیاتی هستند، خاطرنشان کرد: در دیگر کشورها به کسانی که اطلاعات صحیح مالیاتی نمی دهند خدماتی داده نمی‌شود و از حقوق اجتماعی محروم می‌شوند اما در کشور ما برای پذیرش در بورس یک اطلاعات برای مالیات و اطلاعات دیگر برای اخذ تسهیلات ارائه می‌دهند در حالی که اتصال پایگاه اطلاعاتی می‌تواند کمک‌رسان در راستای اخذ مالیات باشد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه در بورس کالا 600 شرکت سالانه چهار بار صورت‌های مالی خود را ارائه می‌کنند، یادآور شد: بنابراین بورس شفافیت دارد و می‌تواند در ارائه اطلاعات به سازمان مالیاتی کمک کند.

محمدی با بیان اینکه در سال جاری با هماهنگی ستاد هماهنگی اقتصاد در مالیات نقل و انتقال سهام از نیم درصد به یک دهم‌ درصد افزایش یافته است، گفت: حجم معاملات بازار سرمایه از 250 هزار میلیارد سال گذشته به 410 هزار میلیارد رسیده است که این مهم با کمک سازمان مالیاتی تحقق یافته است.

وی بیان کرد: اگر مردم و مودیان در کنار سازمان مالیاتی برای پرداخت مالیات کمک کنند و اطلاعات مودیان در اختیار سازمان مالیاتی قرار گیرد بار مالیاتی نیز بر پرداخت‌کنندگان کاهش می‌یابد.

محمدی ادامه داد: اگر مودیان جدید شناسایی شوند فشار روی بقیه کمتر می‌شود البته همیشه قوانین رعایت می‌شود ولی عده‌ای نیز فرار مالیاتی دارند.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه تشویق کسانی که صادقانه اطلاعات شفاف ارائه می‌دهند پیام مهمی برای کل اقتصاد است، تاکید کرد: از فعالیت‌هایی که مخرب هستند و نرخ بالایی از سود دارند مالیات بیشتری اخذ شود و نباید اجازه دهیم فعالیت‌های رسمی که بازده کمتری دارند با مشکل مواجه شوند چرا که منجر به انحراف منابع مالی می‌شود.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با تاکید بر اینکه قانونگذاران باید کمک کنند از فعالیت‌های غیر مولد و مخرب مالیات بالا اخذ شود، افزود: این رویه قطعاً به نفع اقتصاد کشور است.

وی با بیان اینکه طراحی مکانیزم در سیاست‌های اقتصادی مشکلات این بخش را تشخیص می‌دهد، گفت: البته کسی نیست که به مشکلات آگاه نباشد. راه‌حل سیاست‌های معیشتی نیز وجود دارد، تجربه کشور هم کم نیست اما با تصویب یک قانون سازوکار اجرایی نباشد کار پیش نمی‌رود. اگر انگیزه بازیگران با هم سازگار نباشد سیاست‌ها موفق نخواهد بود.

این مقام مسوول، بیان کرد: باید منافع مودیان، دولت و بازیگران را با هم در نظر بگیریم. اگر صرفاً قانونی تصویب شود و منطبق بر انگیزه مودیان نباشد موفق نخواهد بود.

محمدی یادآور شد: باید در کشور سرمایه‌گذارانی که ارزش اقتصادی را حفظ می‌کنند تشویق و کسانی که آن را پایمال می‌کنند تنبیه شوند تا اجازه ندهیم مسیر اقتصاد کشور منحرف شود.

 


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: