کد خبر: ۱۱۰۶۷
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۲ - ۰۷ اسفند ۱۳۹۷
هاشمی مطرح کرد؛
رییس شورای شهر تهران، گفت: در مدیریت شهری توجه به جایگاه زنان بخصوص در عرصه‌های فرهنگی و اجتماعی جزو اولویت های شورای پنجم است.

به گزارش قلم نیوز- "محسن هاشمی" در ابتدای یکصد و بیست و ششمین جلسه شورای شهر با تبریک سالروز ولادت ام‌الائمه، صدیقه طاهره، زهرای مرضیه و فرزند ایشان امام خمینی، اظهار داشت: نگاه مترقی مکاتب توحیدی به زن را میتوان در جایگاه حضرت مریم مادر عیسی علیه السلام در مسیحیت و مرتبه بالاتر آن جایگاه زهرای مرضیه علیها‌السلام در اسلام مشاهده کرد.

وی افزود: جایگاهی که اگرچه صاحب مقام نبوت و امامت نیست اما در برخی از ابعاد اهمیت و خصوصیات شاخص‌تری نسبت به آنها دارد و از این رو تعبیرات و القاب منحصر بفرد فاطمه زهرا (س) در لسان قدسی و زبان پیامبر و ائمه، بانوی اول جهان اسلام را نسبت به شخصیت‌های سایر ادیان الهی و همچنین شخصیت زن در همه جوامع ممتاز و برجسته می‌کند.

هاشمی ادامه داد: فاطمه، باطن شب قدر و کوثر همه نیکی و خوبیهاست، کوثری که ساقی آن علی است و جرعه نوش این باده معنوی، پیامبر اکرم است که در مقام پدر خود را فرزند مهر فاطمه می‌داند.

رئیس شورای شهر تهران ضمن بزرگداشت مقام مادر و زن، تاکید کرد: ارتقا جایگاه زن در جامعه، بیش از تبلیغات و شعار، به عمل نیاز دارد.

وی یادآور شد: انقلاب اسلامی در این موضوع گام‌های مهمی برداشته است، در دهه‌های اخیر حوزه آموزش و پژوهش شاهد پیشی گرفتن دانش‌اندوزی و علم‌افزایی دختران و بانوان ایرانی بر پسران و مردان در دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها هستیم و در حضور اجتماعی و مدیرتی زنان نیز روند رو به رشدی را مشاهده می‌کنیم.

هاشمی افزود: فهرست امید با نگاه ویژه به ارتقای جایگاه زنان، صدای آهسته نیمی از جامعه را به آوایی رسا و غیرقابل خاموش کردن تبدیل کرده است و در بخش مهمی از فعالیت‌های مدنی، مردم نهاد و داوطلبانه شاهد محوریت مدیریت زنان و اثربخش بودن و کارآمدی آن هستیم.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران، افزود: بینش مترقی اسلام، چالش تبعیض جنسیتی و نادیده گرفتن حقوق زن را که بخش مهمی از تاریخ جوامع غربی و شرقی را تشکیل می‌دهد، نمی‌پذیرد و دیدگاه‌های متحجرانه گروه‌های واپسگرا مبنی بر تحقیر و مستضعف نگاه داشتن بانوان در جامعه را رد می‌کند. منطق اسلام که در مخالفت با زنده به گور کردن دختران در صدر اسلام آغاز شد، امروز تقویت نخبه‌گرایی و رهبری اجتماعی در قشر زن را توصیه می‌کند.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه رهبری اجتماعی زنان ما باید بر اساس ویژگی‌های هویتی، فرهنگی و بومی زن ایرانی شکل بگیرد، گفت: از این رو به همان اندازه که روش‌های دستوری، یکسونگرانه و واپسگرایانه آسیب زدن به جایگاه زن است، مستمسک قرار دادن زنانگی، انفعال و پیروی محض از جریانات فرهنگی القا شده، در شأن زن ایرانی نیست و باید همه صدای زنان متفکر، نواندیش، نخبه و پیش رو جامعه مان را بشنویم.

هاشمی تاکید کرد: در مدیریت شهری نیز توجه به جایگاه زنان بخصوص در عرصه‌های فرهنگی و اجتماعی جزو اولویت های شورای پنجم است. امروزه ظرفیت‌های بکر فراوانی در زیرساخت‌ها، ساختارها و فرآیندهای اجتماعی و فرهنگی وجود دارد که می‌تواند در اختیار بانوان تهرانی در مسیر ارتقای زیست شهری و فعالیت‌های مثبت اجتماعی و فرهنگی قرار گیرد که نیازمند توجه ویژه مدیریت شهری در این حوزه و عبور از کلیشه ها و روزمرگی های حاکم بر مناسبات فرهنگی و اجتماعی است.

وی افزود: لازم است از نقش اعضای محترم زن شورای اسلامی شهر تهران که طی 20 ماه سپری شده نقش موثری در عملکرد پارلمان شهری در هیئت رئیسه و کمیسیون‌ها داشته‌اند و همچنین بانوان اصحاب رسانه و قلم و کارشناسان و همکاران زن شورای اسلامی شهر تهران قدردانی داشته باشم.

محسن هاشمی  با اشاره به انتشار خبر استعفای ظریف وزیر امور خارجه، اظهار داشت: این خبر موجب نگرانی افکار عمومی شد، دکتر ظریف که طی 3 دهه گذشته یکی از موفقترین دیپلمات‌های نظام محسوب می‌شوند، مورد اعتماد ویژه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی قرار داشته و رهبرمعظم انقلاب نیز بارها طی سال‌های اخیر از ایشان تقدیر کرده‌اند، امیدواریم با حمایت ویژه رئیس جمهور و سایر مسئولان از دکتر ظریف، ایشان قدرتمندتر از گذشته به خدمت در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران ادامه دهند.

منبع: تسنیم

 


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: