کد خبر: ۱۱۰۱۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۴ - ۰۶ اسفند ۱۳۹۷
حناچی:
شهردار تهران، گفت: در حوزه حمل و نقل یکی از اقداماتی که پیگیری می‌شود بحث سامانه‌هایی است که استفاده از خودرو را به حداقل می رساند. البته «سه‌شنبه های بدون خودرو» نیز در جهت حفظ سلامت شهروندان و ارتقای کیفیت زندگی آنها در شهر دنبال خواهد شد.

به گزارش قلم نیوز- "پیروز حناچی" در اولین نشست خبری خود به عنوان شهردار تهران که در سالن اجتماعات انجمن مفاخر ایران برگزار شد، با تبریک هفته زن و تولد حضرت زهرا (س) ضمن گرامیداشت یاد شهدا و شهردار شهید باکری به تشریح عملکرد خود و برنامه‌ها و چالش‌ها و مشکلات شهرداری پرداخت.

وی با بیان اینکه در این دوره با چالش تامین منابع مواجه هستیم، گفت: شهرداری روزانه به ٢۵ تا٣٠ میلیارد برای انجام امورات خود نیازمند است وگرنه برای حل مسایل به مشکل برمی‌خورد.

۷۰ واگن مترو در حال ترخیص از کمرگ

حناچی با بیان اینکه بزودی خط ۶ و ۷ مترو افتتاح می‌شود، گفت: خط ۶ از لحاظ مهندسی ویژگی خاص برخوردار است ، در خط ۶ می‌توانیم از قابلیت قطار بدون راننده استفاده کنیم.

به گفته شهردار تهران، خط ۷ مترو از مهدیه تا میدان صنعت نیز  بزودی افتتاح می‌شود.

حناچی درباره تامین واگن و تجهیزات مورد نیاز مترو، گفت: ۷۰ واگن در حال ترخیص از کمرگ است که تاکنون ۸۵ درصد کار آن انجام شده است، مابقی واگن‌ها نیز به دلیل بدهی به مرور زمان ترخیص می‌شود و به نظر می‌رسد هر ۲۲ روز یک قطار تحویل و بهره برداری می‌شود.

وی با بیان این که توسعه حمل و نقل عمومی هدف مشترک شورا و شهرداری است، بیان کرد: در حال حاضر مترو دو میلیون سفر را پوشش می‌دهد که هدف گذاری ما پوشش هفت میلیون سفر در روز است که برای این مهم نیازمند ۲۰۰۰ واگن هستیم تا بتوانیم علاوه بر کم کردن فاصله قطارها، خطوط باقی مانده را نیز پوشش دهیم.

افتتاح ۳۵.۵ کیلومتر متروی خطوط ۶ و ۷ بزودی

شهردار تهران با بیان اینکه برای خط ۷ نیز ۳۷۶ واگن را از طریق فایناس پیگیری می‌کنیم، گفت: همچنین بهره برداری از ۱۳.۵ کیلومتر خط ۷ که تعطیل شده بود بزودی افتتاح می‌شود و در سال ۹۸ نیز افتتاح‌های بیشتری خواهیم داشت.

به گفته حناچی، ۲۲ کیلومتر خط ۶ مترو با پنج ایستگاه بزودی افتتاح می‌شود البته برای سال ۹۸ باید طول کیلومتر مورد افتتاح خط ۶ را به ۱۱۱ برسانیم .

شهردار تهران در ادامه با بیان این که تلاشمان در راستای کاهش یک دقیقه سرفاصله قطارها با ورود ناوگان جدید و اتمام پایانه‌های مترو است، گفت: می‌دانید که برخی از خطوط مترو پایانه ندارند و مجبوریم قطارها در شب در تونل نگهداری نمایم و به همین دلیل سرویس و تعمیر آنها به سختی انجام می‌شود.

وی توسعه مجتمع‌های ایستگاهی را یکی از دیگر برنامه‌های آتی شهرداری دانست.

۱۰۵۰ اتوبوس جدید در راه تهران

شهردار تهران در ادامه با اعلام اینکه تفاهمنامه خرید یکهزار اتوبوس و ۵۰ اتوبوس دیزلی منعقد شده است، گفت: سعی داریم با جذب تسهیلات مالی نسبت به نوسازی اتوبوس اقدام و همچنین ۷۰۰ فیلتر جاذب دوده مخصوصاً برای اتوبوس‌های گازوئیلی نصب کنیم . نوسازی ۱۰ هزار  تاکسی فرسوده را در دستور کار داریم.

حال خوب هوای تهران در سال ۹۷ بدون داشتن روز ناسالم

حناچی با اشاره به اثرات زیاد اجرای طرح ترافیک جدید و طرح کاهش، گفت: امسال وضعیت بهتری را در حوزه آلودگی هوا داشتیم به گونه‌ای که سهم روز پاک از ۳ به ۱۳ روز رسید و آمار روزهای ناسالم از ۶۶ به ۲۹ روز رسید و تهران در سال جاری هیچ روز ناسالم نداشت. هر چند که امسال نزولات جوی نیز افزایش یافته اما نمی‌توانیم این حجم اثرات مثبت در کاهش آلودگی هوای تهران را تنها مربوط به نزولات جوی بدانیم و در مقایسه دقیق‌تر می‌بینیم که ساعات پیک ترافیک نیز نسبت به روزهای مشابه سال قبل کاهش داشته است و به نظر می‌رسد تلاش همکارانمان در معاونت حمل ونقل و پلیس راهور و همچنین مجموعه اقداماتی که در حوزه معاینه فنی انجام شده بی تأثیر نبوده و باید این مسیر ادامه یابد.

افتتاح ۳ مرکز معاینه فنی در ماه‌های آتی

شهردار تهران در ادامه از افتتاح سه مرکز معاینه فنی در ماه‌های آتی خبر داد.

حناچی در ادامه با اشاره به اقدامات انجام شده و برنامه‌های معاونت شهرسازی نیز با بیان این که تکمیل و بازنگری طرح‌ها، بازنگری در زیرپهنه جی، تدوین و تصویب کلیات طرح منطقه ۲۲، تهیه برنامه زیرپهنه حفاظت ویژه با رویکرد توسعه پایدار برای  مناطق یک، ۲ ۵ الی ۲۲، تهیه لایحه عوارض ارزش افزوده، تهیه و ابلاغ برنامه استفاده از مصالح استاندارد و غیره از دیگر برنامه‌های معاونت شهرسازی است.

جمع‌آوری کارگاه‌های ساختمانی در سطح شهر

حناچی در مورد برنامه‌های حوزه فنی و عمرانی نیز با بیان اینکه یکی از اقدامات مهم در این حوزه جمع آوری کارگاه‌های بلااستفاده و فعال سازی پروژه‌ها بود، گفت: آماده سازی ۵ پروژه تا پایان سال ۹۸ و همچنین جمع آوری کارگاه‌های ساختمانی یکی از مهمترین اقدامات در این چند ماه بود چرا که معتقدیم تهران باید برای زیست انسانی مورد توجه قرار گیرد و تجهیزات کارگاهی نباید این زیست را برهم زدند.

احیای 7 روددره تهران در دستورکار

شهردار تهران در ادامه نشست خبری به موضوع احیای روددره‌های تهران اشاره کرد و گفت‌: تهران و شهرستان ری به دلیل اینکه آب‌های گوارا از کوهپایه البرز به سمت آنها سرازیر می‌شدند مورد توجه قرار گرفتند. در همین راستا احیای هفت روددره تهران در دستورکار ما قرار گرفته است و باید به این نکته توجه داشته باشیم که تهران قبل از دهه 40 شاهد سیل‌های زیادی بوده است و بعد از آن نیز روددره‌ها با هدف کنترل مسیر آب احداث شدند.

تدوین مدل بومی شهر هوشمند

شهردار تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود در تشریح برنامه‌های معاونت برنامه‌ریزی شهردار تهران به موضوع ارزیابی و اولویت‌بندی پروژه‌های نیمه‌کاره شهرداری تهران اشاره و خاطرنشان کرد: سامانه منابع انسانی از برنامه‌های آتی این معاونت است و ارزیابی عملکرد شهرداری‌های مناطق، سازمان‌ها و شرکت‌ها و همچنین اصلاح ساختار سازمانی و تدوین مدل بومی شهر هوشمند به همراه ایجاد زیرساخت‌های نرم افزاری و سخت افزاری از مواردی است که در آینده دنبال خواهد شد.

وی یادآور شد: در حوزه حمل و نقل یکی از اقداماتی که  پیگیری می‌شود بحث سامانه‌هایی است که استفاده از خودرو را به حداقل می رساند. البته «سه‌شنبه های بدون خودرو» نیز در جهت حفظ سلامت شهروندان و ارتقای کیفیت زندگی آنها در شهر دنبال خواهد شد. بی تردید باید تجدید نظری در روش زندگی خود در شهر تهران داشته باشیم.

15 نردبان آتش‌نشانی جدید در حال ورود به سیستم

شهردار تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود در تشریح برنامه‌های حوزه خدمات شهری نیز، عنوان کرد: پس از حادثه پلاسکو این تجربه به ما نشان داد که در اطفا و کنترل حریق در ساختمان‌های بلند مرتبه مشکل داریم، لذا در این‌ راستا 15 دستگاه نردبان هیدرولیکی خریداری شد که تاکنون سه دستگاه وارد سیستم شده است،  شش دستگاه دیگر تا هفته‌ آینده و شش دستگاه نیز در انتظار پرداخت مالیات بر ارزش افزوده است و پس از طی این مرحله، به سیستم آتش نشانی وارد خواهند شد.

وی ادامه‌ داد: به طور متوسط اقلامی که در میادین میوه و تره بار به شهروندان عرضه می‌شود 30 تا 40 درصد ارزان‌تر از سطح شهر است و برای شب عید نیز علی‌رغم این که وظیفه مستقیمی در زمینه عرضه مستقیم کالا نداریم اما تمام تلاش خود را برای ارائه سرویس بهتر به شهروندان را به کار خواهیم گرفت.

افتتاح 12 بوستان جدید در پایتخت

به گزارش ایسنا، شهردار تهران از افتتاح 12 بوستان به مساحت 11 هکتار خبر داد و در این باره خاطر نشان کرد: تلاش می‌کنیم که از آبیاری تحت فشار برای کمربند سبز تهران استفاده کنیم.

حناچی درباره حفظ باغات تهران نیز اظهار کرد: شورای اسلامی شهر تهران و شهرداری جهت گیری عمومی‌شان جلوگیری از تخریب باغات است و این کار در دستور کار قرار گرفته است. بی تردید تلاش خواهیم کرد تا باغات باقی‌ مانده را از محل اخذ جریمه قطع درخت که از شهروندان اخذ می‌شود، خریداری کنیم تا به این ترتیب بتوانیم این باغات را حفظ کنیم. دو باغ «وثوق الدوله» و باغی در منطقه 2 نیز از همین محل خریداری شد و در مناطقی که با محدودیت‌های فضای سبز مواجه هستیم، قطعا از طریق تملک این باغات تلاش خواهیم کرد تا کمبودها را جبران کنیم.

وی در خصوص مجوز برج باغ‌ها نیز، گفت‌: این مجوز چیز پسندیده‌ای نبود. من سال 82 نیز نامه‌ای نوشتم در  مورد برج باغ‌ها ، موضوعی بود که در طرح تفصیلی و جامع نیز بر روی آن تاکید شده بود، اما بی تردید برای انجام اقدامات آینده و نتایج آن به زمان نیاز است. مجبور هستیم که روشی را پیش بگیریم که علاوه بر روش‌های عمومی از تخریب باغات جلوگیری به عمل آید و پاسخگو نیز باشیم.

شعر حناچی در واکنش به نامه حق شناس

شهردار تهران در پاسخ به سوالات خبرنگاران در خصوص انتشار نامه‌ حق‌شناس یکی از اعضای شورای اسلامی شهر تهران، گفت‌: اعضای شورای اسلامی شهر تهران مجاز هستند سوال کنند، نظارت داشته باشند و حتی اعتراض خود را نیز اعلام کنند. نامه منتشر شده جدید هم نیست و یک ماه پیش منتشر شده است، در خصوص پاسخ به این نامه به ادبیات رجوع می‌کنم و به قول حافظ «وفا کنیم و ملامت‌کشیم و خوش باشیم که در طریقت ما کافری است رنجیدن.

حناچی در ادامه‌ در خصوص تفکرات و شعارهایش پیش از شهردار شدن و امروز، گفت‌: «حناچی» این ور میز با آن ور میز هیچ تفاوتی نداشته و اقداماتی که تا امروز نیز انجام شده است همین را نشان می‌دهد. در حوزه اجرا البته ملاحظاتی وجود دارد که در اداره امور شهر تهران باید آنها را مدنظر قرار داد و به حواشی توجهی نکرد.

 


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: