کد خبر: ۱۰۸۷
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۶ - ۱۲ اسفند ۱۳۹۴
دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور
دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور از تداوم بررسی سند دریایی کشور خبر داد و گفت : 18 راهبرد این سند پس از اصلاحات در جلسه هفتاد و هفتم این ستاد به تصویب رسید.
منصور کبگانیان دوشنبه شب در جلسه هفتاد و هفتم ستاد راهبردی اجرای نقشه علمی کشور افزود: روان سازی ساختارها، قوانین، مقررات و استانداردها، تقویت نظام آموزشی و مهارتی، ارتقای زیرساخت ها، حمایت از پژوهش های بنیادی و کاربردی و توسعه فناوری از جمله محورهای راهبردی این سند است.
وی ادامه داد: توسعه کارآفرینی، ایجاد فضای رقابتی و صنایع دانش بنیان دریایی، بهره برداری پایدار از آبزیان و بازسازی ذخایر آبزیان، ارتقای سطح ایمنی، بهداشت، امنیت و حفاظت از محیط زیست و بهبود کیفیت زندگی ساکنان سواحل کشور از دیگر محورهای این سند است.
وی اظهار کرد: تا زمانی که کیفیت رندگی این افراد ارتقا نیابد و شاهد آموزش و پرورش و بهداشت مناسب در این مناطق نباشیم، طبیعی است امنیت ما در آن مناطق آسیب پذیر خواهد بود.
کبگانیان، ایجاد و توسعه زیرساخت های دفاعی دریایی را ار دیگر راهبردهای سند توسعه دریایی کشور اعلام کرد و گفت: ایجاد و توسعه زیرساخت های دفاعی دریایی برای اقتدار نظام جمهوری اسلانی امری ضروری است.
وی همچنین آمایش سرزمین در سواحل و بنادر را از مصوبات بسیار خوب این سند دانست و افزود: این موضوع برای ایجاد ظرفیت انطباق پذیری در مقابله با مخاطرات دربایی است. 
دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور اظهار کرد: موضوعاتی مانند سونامی و مخاطراتی که در دریا وجود دارد در این جلسه با رعابت اصول پدافند غیرعامل پرداخته شد.

** سهم ایران در بازار جهانی بیوتکنولوژی تا دو سال آینده به یک میلیارد دلار می رسد
وی به سهم ایران در بازار جهانی بیوتکنولوژی اشاره کرد و گفت: این سهم با افزایش نسبت به سال های گذشته، به 560 میلیون دلار رسیده که با برنامه ریزی های انجام شده و انعقاد قراردادها تا دو سال آینده به یک میلیارد دلار خواهد رسید.
کبگانیان به انعقاد قرارداد با کشور روسیه نیز اشاره کرد و گفت: این قرارداد شامل صادرات 5 دارو به این کشور است که با اجرایی شدن آن شاهد افزایش درآمد در این حوزه خواهیم بود.
دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور به رشد بالای کشور درحوزه ریست فناوری اشاره کرد و افزود: در نقشه جامع علمی کشور تکلیف سنگینی برعهده ستاد توسعه زبست فناوری گذاشته شده است که از جمله آن کسب سه درصدی بازار جهانی است. در زمان تصویب، اعضای شورای انقلاب فرهنگی نگرانی هایی در خصوص تحقق مطلوب مصوبات داشتند که با ارائه گزارش دبیر ستاد توسعه ریست فناوری در این جلسه، مشخص شد که خیلی از این نگرانی ها رفع شده است. در بخشی از زمینه ها زودتر از سند چشم انداز به اهداف دست یافتیم و در نهایت به هدف مطلوب دست خواهیم یافت. 
وی حوزه زیست فناوری را حوزه مهم در زمینه اشتغال و اقتصاد دانش بنیان دانست و گفت: این حوزه پتانسیل بسیار بالایی در تحقق اقتصاد دانش بنیان و سلامت کشور دارد.
کبگانیان، تامین تمامی واکسن های مورد نیاز کشور و منطقه، جایگزینی سوخت فسیلی به سوخت زیستی و آنزیم های صنعتی را از اولویت های این ستاد برشمرد.

** تصویب کلیات سیاست ها و ضوابط اجرای پیوست فناوری 
کبگانیان به تصویب کلیات سیاست ها و ضوابط اجرای پیوست فناوری در جلسه هفتاد و هفتم ستاد راهبردی اجرای نقشه علمی کشور اشاره کرد و گفت: جزییات این مصوبه در جلسه بعدی که سه شنبه آینده برگزار می شود، ارائه خواهد شد.
وی، پیوست فناوری را موضوع بسیار مهمی دانست و افزود: پیوست فناوری حاصل تلاش حدود دو ساله کارشناسان و مشاوران است که در این جلسه ارائه شده است .
کبگانیان همچنین تاکید کرد: در قراردادها و معاهدات خارجی حتما باید کاری کنیم که شاهد انتقال دانش و فناوری به کشور باشیم. 
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: