کد خبر: ۱۰۷۷۱
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۸ - ۳۰ بهمن ۱۳۹۷
فراهانی مطرح کرد؛
رییس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران، گفت: جهت گیری بودجه در سال ۹۸ باید بر اساس تفکر و مطالبات مردمی باشد و مهم‌ترین مطالبه حل مشکل ترافیک و آلودگی هوا و اتمام پروژه‌های نیمه تمام شهری است که به این منظور باید با روش های مختلف و اصلاح تبصره ها این اقدام را انجام دهیم.

به گزارش قلم نیوز- "مجید فراهانی" در نشست خبری با بیان اینکه بودجه سال آینده با تاخیر دو هفته ای نسبت به دی ماه که آخرین مهلت ارائه لایحه بود به صحن شورای شهر ارائه شد، اظهار کرد: پس از ارائه کلیات لایحه بودجه بلافاصله روند بررسی توسط تمامی کمیسیون ها و کمیته ها آغاز شد و براساس زمانی که در اختیار داریم حداکثر تا پایان امسال باید جزئیات بودجه بررسی و از سوی شورای شهر تایید شود تا در نهایت برای تایید نهایی به هیئت تطبیق فرمانداری تهران ارسال شود و به دنبال آن شهرداری بتواند در سال آینده از این بودجه استفاده کند و به سامان برسد.  

وی با بیان اینکه بودجه سال آینده شهردرای تهران ۱۸ هزار و ۹۳۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است، عنوان کرد: بعد از ۳ سال که رقم بودجه ثابت بود برای اولین بار بودجه شهرداری در سال ۹۸ با رشد ۸ درصدی مواجه بوده است؛ این بودجه برای ۲۲ منطقه، ۴۳ شرکت و سازمان و ۹ معاونت زیرمجموعه شهرداری پیش بینی شده است.

فراهانی با اشاره به روند بررسی بودجه در شورای شهر تهران توضیح داد: ابتدا کتابچه ای تهیه و در اختیار شورای شهر قرار گرفت تا بتوانند جزئیات بودجه را در یک بازه زمانی ۱۰ روزه مطالعه کنند و اگر نیاز به اصلاح یا تغییر مفاد برنامه وجود داشت، آن را ارائه کنند.

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: بودجه در ۴ مقطع بررسی تبصره ها، منابع درآمد پیشنهادی، بررسی هزینه و ردیف هزینه ای و بررسی و تصویب بودجه مرتبط با شرکت ها و سازمان های شهرداری تهران مورد بررسی قرار گرفت که طبق زمان بندی باید این روند تا ۱۶ اسفند به اتمام برسد.  

وی با بیان اینکه در مقطع اول تبصره ها مورد بررسی قرار گرفت، عنوان کرد: کلیه کمیته ها و کمیسیون های شورای شهر تهران این موضوع را به بحث گذاشته و پیشنهادهای خود را به کمیسیون برنامه و بودجه ارائه کردند و این کمیسیون هم پیشنهادات را جمع بندی و آن را به کمیسیون تلفیق ارائه کرده است.  

فراهانی ادامه داد: در کمیسیون تلفیق روسای کمیسیون ها و اعضای کمیسیون برنامه و بودجه پیشنهادات را بررسی کرده و در نهایت کلیات لایحه در صحن شورای شهر ارائه خواهد شد تا اشخاص، شرکت ها و سازمان ها بتوانند در جلسه حضور پیدا کرده و از پیشنهاداتشان دفاع کنند.  

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر این نکته که هم اکنون بررسی تبصره های پیشنهادی لایحه بودجه در کمیسیون برنامه و بودجه به پایان رسیده است، تصریح کرد: امروز اولین جلسه کمیسیون تلفیق برای بررسی نهایی تبصره های بودجه برگزار شد و هفته آینده مبحث درآمدها به بحث گذاشته می شود.  

فراهانی با بیان اینکه در ۹ ماه اول سال ۹۷، ۵۶.۶ درصد بودجه مصوب سال ۹۷ یعنی حدود ۹ هزار و ۸۷۱ میلیارد تومان محقق شده است، گفت: با توجه به روند ۹ ماه گذشته به نظر می رسد بودجه قابل تحقق سال ۹۷ حداقل ۱۳ هزار میلیارد تومان و حداکثر ۱۵ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان خواهد بود. در این حالت شهرداری با کسری حداقل هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان و حداکثر ۴ هزار میلیارد تومان مواجه خواهد بود. این در حالی است که بودجه شهرداری تهران در سال ۹۷، ۱۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان مصوب شده که ما با کسری بودجه ۲۰ درصدی مواجه هستیم.

وی با اشاره به رشد ۸.۶۱ درصدی بودجه در سال ۹۸ نسبت به امسال اضافه کرد: با توجه به عدم تحقق کامل بودجه ۹۶ و ۹۷ در شرایط ناشی از تحریم و همچنین رکود حاکم در کشور شاخص ها نشان می دهد که بودجه در نظر گرفته محلی برای تامل است، اگرچه این طور به نظر می رسد بودجه پیشنهادی انبساطی است.  

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شهرداری تهران با بیان اینکه در بخش دارایی و سرمایه ای بودجه با رشد ۱۰ درصدی معادل ۸ هزار و ۱۷۴ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است، گفت: یکی از نقاط مثبت لایحه بودجه ۹۸ کاهش ۲۳ درصدی اتکا به وام و استقراض است. همچنین، منابع حاصل از واگذاری دارایی های مالی با کاهش ۲۳.۵ درصدی نسبت به سال ۹۷، هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده و امیدواریم شاهد کاهش استقراض شهرداری تهران باشیم تا از میزان دیون بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومانی شهرداری کاسته شود.  

فراهانی با اشاره به رشد ۸ درصدی اعتبارات هزینه ای نسبت به سال ۹۷ عنوان کرد: به این منظور ۸ هزار و ۱۲۲ میلیارد تومان در نظر گرفته شده، همچنین اعتبارات عمرانی رشد ۳.۲۷ درصدی داشته و اعتبارات تملک دارایی سرمایه ای با بیش از ۳ درصد افزایش برابر با ۷ هزار و ۱۵۵ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.  

به گفته وی پرداخت بدهی و تعهدات مالی شهرداری تهران با بیش از ۲۳ درصد افزایش ۳ هزار ۶۵۲ میلیارد تومان در نظر گرفته شده که این نیز باعث می شود بیش از گذشته دیون به اشخاص حقیقی، حقوقی و پیمانکاران قابلیت پرداخت داشته باشد.  

این عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در بودجه سال آینده منابع و مصارف سازمان ها و شرکت ها با رشد ۱۱ درصدی مواجه است، اضافه کرد: امسال برای اولین بار جزئیات بودجه مرتبط با سازمان ها و شرکت ها در شورای شهر مورد بررسی قرار می گیرد و نه تنها در کمیسیون بودجه بلکه در صحن شورای شهر هم برای بررسی این موضوع وقت در نظر گرفته شده که براساس رشد اعلام شده بودجه ۱۴ هزار و ۸۴۶ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.  

فراهانی با بیان اینکه اعتبارات ماموریت های اجتماعی و فرهنگی با کاهش ۱۳ درصدی در بودجه ۹۸ رو به رو است، گفت: همچنین شاهد کاهش یک درصدی اعتبارات حوزه حمل و نقل و ترافیک بوده ایم که بر همین اساس ۵ هزار و ۷۳۷ میلیارد تومان برای این بخش در نظر گرفته شده است.  

وی با اشاره به افزایش ۴ درصدی اعتبارات در بخش خدمات شهری و محیط زیست عنوان کرد: برای این بخش دو هزار ۵۱۳ میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شده است، همین طور بیشترین افزایش اعتبار با ۲۲.۸ درصد مربوط به ماموریت ایمنی و مدیریت بحران است که ۹۲۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.  

فراهانی با اشاره به افزایش ۷.۵ درصدی ماموریت های معماری و شهرسازی عنوان کرد: برای این بخش ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بودجه پیش بینی شده است. همین طور در بحث مدیریت توسعه و هوشمندسازی با رشد ۲۱.۲۶ درصدی، بودجه ای معادل ۸ هزار و ۱۳۵ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه در لایحه بودجه سال ۹۸ شهرداری تهران برخی از موارد در نظر گرفته نشده است، عنوان کرد: به عنوان مثال ماده ۶۸ قانون شهرداری ها عملاً در نظر گرفته نشده است که بر اساس آن حداقل ۴۰ درصد اعتبارات تملک دارایی سرمایه ای درآمد و هزینه های مربوط به مسائل پرداخت می شود. با توجه و تاکید بر اینکه حمل و نقل و ترافیک باید توسعه یابد و همین طور پروژه های نیمه تمام تا پایان سال ۹۸ به اتمام برسد باید حداقل سهم این بخش را به ۴۰ درصد برسانیم تا بر اساس این ماده قانونی اعتبارات شهرداری تهران را افزایش دهیم.

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در مصوبه سیاست های اجرایی و الزامات تدوین بودجه ۹۸ باید جدول بهای خدمات قابل ارایه از طرف شرکت‌های وابسته ارایه می شد، گفت: بر اساس این جدول بهای خدمات با جزییات در سال ۹۸ بررسی می شد، اما تا امروز این جدول ارایه نشده در حالی که اگر این جدول را ارایه می کردند تاثیرات کم و زیاد کردن بهای خدمات قابل مشاهده بود و فقدان یکپارچگی بحث بودجه را درباره بهای خدمات از بین می برد. اگر شهرداری ملزم به ارایه جدول بهای خدمات شود، در جریان بررسی تبصره ها نرخ ها به تصویب می رسد و در این زمینه اتلاف هزینه در شهرداری اتفاق نمی افتد.

فراهانی با بیان اینکه در بحث درآمدهای پایدار، پیشنهادهای جدی باید برای تغییر نظام درآمدی شهرداری وجود داشته باشد، گفت: هزینه مبتی بر درآمد شهرسازی و فروش شهر پایان پذیر است، به همین دلیل با توجه به اینکه در سال آینده وضعیت سختی را پیش رو داریم باید نظام درآمدی پایدار شهر تهران تغییر کند و هزینه ها کاهش یابد. این در حالی است که تهران گران اداره می شود و باید هزینه ها را حدود ۳۰ درصد کاهش دهیم.

وی با تاکید بر اینکه جهت گیری بودجه در سال ۹۸ باید بر اساس تفکر و مطالبات مردمی باشد، افزود: مهم‌ترین مطالبه حل مشکل ترافیک و آلودگی هوا و اتمام پروژه‌های نیمه تمام شهری است که به این منظور باید با روش های مختلف و اصلاح تبصره ها این اقدام را انجام دهیم.

فراهانی با بیان اینکه بر اساس مذاکرات صورت گرفته با مدیران حمل و نقل، خطوط ۶ و ۷ مترو تا پایان امسال به بهره‌برداری اولیه می رسند، گفت: خط ۷ به جز دو ایستگاه در سال ۹۸ بهره‌برداری می شود و نیمی از ایستگاه‌های خط ۶ هم قابلیت بهره‌برداری خواهد داشت، به همین دلیل نام ایستگاه ها را در لایحه بودجه ۹۸ به طور حتم ثبت می کنیم.

وی اوراق مشارکت را یکی از مهم ترین منابع تامین مالی برای اتمام پروژهای بزرگ شهرداری تهران عنوان کرد و توضیح داد: بر اساس پیش بینی شهرداری تهران علاوه بر ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار خارجی که به تصویب هیات وزیران رسیده است، پیش‌بینی شده در صورت تحقق منابع اعتباری تا سه هزار میلیارد تومان در سال جدید نیز بتوانیم علاوه بر اعتبارات مصوب اوراق مشارکت منتشر کنیم تا به وسیله آن پروژه‌های نیمه کاره به پایان برسد، زیرا ورود بخش خصوصی به این موضوع یکی از راه‌های پایان پروژه‌های نیمه تمام است. به همین منظور قصد داریم تا با مشارکت بخش خصوصی پایانه شرق را که بیش از ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است به بهره برداری برسانیم.

 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: