کد خبر: ۱۰۷۲۰
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۵ - ۲۹ بهمن ۱۳۹۷
روحانی مطرح کرد؛
رییس جمهوری، گفت: هرمزگان استانی بسیار مهم از لحاظ استراتژیک است که شاید از نظر موقعیت دریایی و حضور واحدهای نیروهای مسلح، برخورداری از مناطق آزاد، بنادر مهم و جزایر متعدد بی نظیر باشد.

به گزارش قلم نیوز- حجت الاسلام و المسلمین "حسن روحانی" ظهر امروز (دوشنبه) در پایان سفر کاروان تدبیر و امید به استان هرمزگان، در نشست خبری با خبرنگاران ضمن تقدیر از حضور پرشور مردم غرب هرمزگان در بندرلنگه، با اشاره به افتتاح و آغاز عملیات اجرایی چند طرح و پروژه در بخش‌های مختلف کشاورزی، نیرو و راه و شهرسازی، اظهار داشت: در زمینه توسعه فرودگاهی و توسعه بندر در هرمزگان نیز طرح‌های بسیار خوبی افتتاح شد و عملیات اجرایی بعضی از طرح‌ها که می‌تواند در توسعه آینده استان تأثیرگذار باشد، آغاز شد.

۵۹۵میلیارد تومان اعتبار برای پروژه های جدید هرمزگان اختصاص یافت

روحانی با اشاره به بهره‌برداری از فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس، طرح‌های جدید در پالایشگاه بندرعبارس و الحاق زیردریایی فاتح به نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در جریان این سفر، خاطرنشان کرد: بسیار خوشحالم که در دولت دوازدهم برای سومین بار، خدمت مردم این استان رسیده‌ایم. هر چند که این سفر بیشتر برای افتتاح پروژه‌ها بود، اما دیدار با مردم غرب استان هرمزگان، برای ما بسیار مغتنم بود.

رئیس جمهور افزود: در جریان این سفر پروژه‌هایی که قبلاً به مردم وعده داده بودیم، به بهره‌برداری رسید و برای تکمیل آنها تصمیم‌گیری شد و چند طرح و پروژه جدید نیز برای استان مصوب شد که در مجموع ۵۹۵ میلیارد تومان اعتبار برای آنها در نظر گرفته شده تا با همت و تلاش مردم و مسئولان این استان همه طرح‌ها و پروژه‌ها اجرایی شود.

روحانی در ادامه در پاسخ به اولین سوال مطرح شده از سوی خبرنگاران درباره برنامه های دولت برای توسعه گردشگری در هرمزگان با توجه به ظرفیتهای خاص این عرصه در استان گفت: هرمزگان جاذبه های گردشگری خاصی دارد که می توان این ظرفیتها را افزایش هم داد. جزایر بزرگ قشم و کیش و تعداد زیادی جزایر دیگر مثل هرمز هر کدام می توانند به یک مرکز گردشگری غنی تبدیل شوند.

رئیس جمهور اضافه کرد: از سوی دیگر خود شهر بندرعباس می تواند یک مرکز بزرگ برای گردشگری استان باشد. در بازدیدی که داشتیم دیدیم که اقدامات خوبی برای توسعه و آماده سازی ساحل بندرعباس برای فعال کردن ظرفیتهای گردشگری شده است و سواحل شرقی استان نیز جاذبه های گردشگری بسیار خوبی دارند. آب و دریا هم ظرفیت بسیار خوبی برای جذب علاقمندان به بازی ها و ورزشهای آبی است.

روحانی در پاسخ به بخش دوم این سوال درباره بافت فرسوده شهر بندرعباس، اظهار داشت: در بازدیدی که از محله چاهستانی ها در بندرعباس داشتیم دیدیم که این منطقه واقعا به یک بازسازی بزرگ نیاز دارد. به گفته آقای استاندار ۱۴ محله شبیه چاهستان در بندرعباس ایجاد شده که باعث گسترش حاشیه نشینی شده است.

رئیس جمهور تصریح کرد: یکی از طرحهای دولت که از پارسال شروع شده و امسال وزارت مسکن آن را فعال تر دنبال کرده است، طرح بازآفرینی شهری است که تسهیلات ویژه ای برای این کار اختصاص دادیم. از همه دستگاههای دولتی و نیز نیروهای مسلح خواسته ایم که اگر زمین مناسب ساخت و ساز در شهرها دارند آنها را مجانی در اختیار وزارت مسکن و شهرسازی قرار دهند، تا با تسهیلاتی که بانک ها به ساخت و ساز در این زمینها اختصاص می دهند، توسعه گران مسکن اقدام به ساخت خانه های جدید و استاندارد در این زمین ها کنند و اولویت واگذاری این خانه ها به ساکنان بافت های فرسوده و خانه اولی ها است.

روحانی خاطرنشان ساخت: دولت در دو سال آینده برای ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی جدید برنامه ریزی کرده است و امیدواریم هرمزگان جزو پیشتازهای این طرح باشد.

رئیس جمهور در پاسخ به سوالی درباره برنامه های دولت برای رفع مشکلات صادرات و واردات و تامین ارز در وضعیت فعلی اقتصادی کشور گفت: در شرایط فعلی ضمن اینکه این شرایط برای مردم مشکلاتی را به وجود می آورد، در تولید هم مشکلاتی را به وجود آورده، اما از سوی دیگر فرصت خوبی هم برای صادرات و افزایش درآمدهای ارزی ایجاد کرده است که می تواند در سال آینده هم ادامه داشته باشد.

روحانی افزود: باید تسهیلاتی فراهم شود که صادرکنندگان بخشی از ارز را به سامانه نیما برگردانند و بخشی از ارز حاصل از صادراتشان را بتوانند به بازار آزاد برده و از طریق صرافی ها بفروشند. در زمینه تعیین نسبت این عرضه ارز حاصل از صادرات تسهیلاتی قرار دادیم تا صادرکننده ها تشویق شوند و بخشی از درآمدشان را در۱ سامانه نیما عرضه کرده و بقیه را به بازار آزاد ببرند.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه در زمینه واردات مشکلاتی هست، اظهار داشت: گردش نقدینگی در این عرصه کم است. به همین دلیل تصمیم گرفتیم تسهیلات مالی در اختیار تولیدکنندگانی قرار دهیم که اجناسشان در داخل و خارج مشتری دارد. برای این منظور مجموعا ۴۰ هزار میلیارد تومان در نظر گرفتیم. از سوی دیگر مقرر شده تولیدکنندگان در مناطق آزاد بتوانند از محل درآمدهای ارزی خودشان مواد اولیه مورد نیاز را وارد کنند.

روحانی تاکید کرد: البته برای تامین کالاهای اساسی در سال آینده نیز ارز با همان قیمتی که امسال تخصیص پیدا کرده است، تامین و تخصیص خواهد یافت تا قیمتها در داخل کشور کنترل شود.

رئیس جمهور در پاسخ به این سوال که دورنمای دولت برای تبدیل هرمزگان به یک منطقه قوی اقتصادی در خلیج فارس چیست؟ تصریح کرد: هرمزگان استانی بسیار مهم از لحاظ استراتژیک است که شاید از نظر موقعیت دریایی و حضور واحدهای نیروهای مسلح، برخورداری از مناطق آزاد، بنادر مهم و جزایر متعدد بی نظیر باشد. اگر چه طرح توسعه استان چابهار در حال اجراست اما مرکزیت بندرعباس تا سالها باقی خواهد ماند و در همین سفر برای توسعه بندرلنگه نیز تصمیمات خوبی گرفته شد.

روحانی خاطرنشان ساخت: علاوه بر ظرفیتهای گردشگری، تجاری و موقعیت جغرافیایی، طرح توسعه بندرجاسک و خط لوله انتقال نفت به این بندر نیز قطعا بر اهمیت هرمزگان خواهد افزود و امیدوارم طرح دولت برای صادرات بخشی از نفت کشور از بندر جاسک که در همین دولت به بهره برداری برسد.

خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: