کد خبر: ۱۰۶۱
تاریخ انتشار: ۱۹:۳۸ - ۱۱ اسفند ۱۳۹۴
شماری از هنرمندان کشور با برگزاری همایش کودکان، سینما و ایدز به کمک کودکان مبتلا به اچ. آی. وی شتافتند.
همایش کودکان، سینما و ایدز با هدف توجه دادن بیشتر فیلمنامه نویسان، کارگردان ها و تهیه کنندگان به مسائل کودکانی که با اچ آی وی زندگی می کنند، با حضور شماری از هنرمندان کشور در خانه سینما برگزار شد.
غلامرضا کاظمی دینان رئیس شورای سیاستگذاری و عباس کیارستمی، پوران درخشنده، مهتاب کرامتی، مونا زاهد(دبیر اجرایی)، مینو محرز، طاهره بهرامی و فرزاد توحیدی(دبیر همایش )از اعضای شورای سیاستگذاری این همایش هستند.
نخستین همایش کودکان، سینما، اچ آی وی، به همت انجمن مستند سازان و همکاری خانه سینما، انجمن روابط عمومی ایران و انجمن مردم نهاد اهسا برگزار شده است.
در این همایش نسبت به توجه دادن بیشتر فیلمنامه نویسان، کارگردان ها و تهیه کنندگان به مسایل کودکان مبتلا به اچ آی وی تاکید شده است.
در این همایش که در تالار سیف الله داد خانه سینما برگزار شد علاوه بر جمعی از سینماگران، کارشناسان مسائل اجتماعی و همچنین فعالان پیشگیری از شیوع بیماری ایدز حضور داشتند.

** مشکلات کودکان مبتلا به اچ آی وی
کودکانی که مبتلا به عفونت اچ آی وی هستند اغلب اوقات در طول دوران جنینی و یا در هنگام تولد دچار این بیماری شده و در حقیقت مادر٬ بیماری خود را به کودک انتقال می دهد.
بیشتر کودکانی که مبتلا به عفونت ایدز هستند، در بدو تولد طبیعی به نظر می آیند. محققان سه الگوی کلی را برای این بیماری در کودکان ارائه داده اند.
نسبت 4،1کودکان مبتلا به عفونت HIV در 1.5 (یک و نیم) سالگی دچار علایم بیماری می شوند و رشد بیماری در این کودکان نسبتا سریع است.
دومین گروه دارای دوره های تهاجمی از ایدز هستند. این کودکان دارای علایم گذرا و خفیفی از بیماری بوده و 3 تا 5 سالگی زنده می مانند؛ ولی در کل نیمی از کودکانی که مبتلا به عفونت HIV هستند تا قبل از سن 3 سالگی فوت می کنند.
گروه سوم کودکانی هستند که تا سنین آغاز نوجوانی زنده خواهند ماند. بنابر دلایل ناشناخته دوره های بیماری در این افراد خفیف تر است و به همین دلیل بیماری این کودکان تا قبل از سنین 9 تا 11 سالگی تشخیص داده نمی شود.
کودکان مبتلا به ایدز تا قبل از مرگشان، عمدتا از اختلالاتی مانند عفونت ریه (سینه پهلو)، عفونت شدید سینوس ها، کندی رشد و مشکلات ذهنی رنج می برند. بعلاوه این افراد از عوارض مصرف داروهای ضد ویروس نیز در امان نخواهند بود.
علایم عفونت HIV در کودکان با علایم این عفونت در افراد بزرگسال متفاوت است. عفونت HIV در نوزادان موجب عفونت باکتریال و بیماری های ریوی شده که این مشکلات در افراد بزرگسال دیده نمی شود.
عفونت HIV درنوزادان، سیستم عصبی مرکزی (مغز و نخاع) را درگیر می کند. به طور کلی این کودکان از رشد عادی برخوردار نیستند. رشد کودکان مبتلا ممکن است متوقف شده و دچار نارسایی رشد شوند. این کودکان در راه رفتن دچار مشکل هستند و از مشکلاتی مانند حالت جنون که در افراد بزرگسال دیده می شود، رنج می برند.
این کودکان دچار گیجی، کاهش حافظه و عدم تمرکز هستند. بعضی از بیماریهای فرصت طلب مانند سارکوم کاپوسی در کودکان دیده نمی شود.
هرچند که ایدز نهمین علت مرگ و میر کودکان محسوب می شود ولی اگر این روند ادامه پیدا کند، بیشترین علت مرگ و میر در کودکان بیماری ایدز خواهد بود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: