کد خبر: ۱۰۴۵۴
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۹ - ۲۴ بهمن ۱۳۹۷
مدیرکل دفتر توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی، گفت: ممنوعیت صادرات خرما در زمان ماه مبارک رمضان بود اما امروز موافق صادرات خرما هستیم.
به گزارش قلم نیوز- "شاهرخ شجری" در کلاس آموزشی خرما با بیان اینکه صادرات یک مقوله دائمی و پیوسته است، اظهار داشت: اگر صادرات در یک مقطع منع شود بازارهای هدف را از دست می‌دهیم و فرصت را در اختیار رقبا قرار خواهیم داد.

وی با اشاره به ضروریات رشد صادرات به ویژه در محصولات کشاورزی، افزود: ابتدا باید زیرساخت‌ها و بحث لجستیکی به ویژه در حمل ونقل را بهبود بخشید. 

شجری با بیان اینکه از ۱۲۰ میلیون تن صادرات ۶ میلیون محصولات کشاورزی است، بیان کرد: محصولات کشاورزی که صادر می‌شوند اغلب فسادپذیر هستند اما در کشور تنها ۳۵۰ کامیون یخچال دار وجود دارد که ظرفیتی به اندازه ۲۰ تن دارند.

مدیر کل دفتر توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به چالش‌های صادرات در زمینه محصولات کشاورزی، عنوان کرد: عدم بسته‌بندی مناسب، عدم وجود ناوگان مناسب در زمینه حمل و نقل و عدم وجود استراتژی صحیح و پایدار در صادرات از مهم‌ترین چالش های صادرات است که در کنار اینها باید تحریم های ظالمانه را نیز در نظر گرفت.

وی با بیان اینکه ایران دومین تولیدکننده خرما در جهان است، تصریح کرد: صادرات خرما در ۲۰۱۰ با افت شدید مواجه شد اما این روند در ایران رو به افزایش است. 

شجری با بیان اینکه ۶۰ تا ۷۰ درصد صادرات خرمای ایران به کشورهای هند، پاکستان، قزاقستان، ترکیه و عراق است، گفت: باید تمرکز صادرات را از چند کشور محدود برداشت و رشد تنوع و سهم کشورهای هدف را افزایش داد تا تمرکز بر چند کشور صادرات را خدشه دار نکند. 

وی با بیان اینکه سهم ایران در صادرات خرما متناسب با تولید آن نیست، بیان کرد: از نظر ارزش صادرات خرما سهم مناسبی نداریم اما از نظر وزنی رتبه قابل توجهی داریم. 

مدیرکل دفتر توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی به بخشی از مشکلات صادرات خرما در ایران اشاره کرد و گفت: برداشت و جمع آوری غیربهداشتی، عدم وجود تشکل های بازاریاب و صادرکننده، عدم وجود سیستم اطلاع رسانی کارآمد، عدم وجود شهرکهای صنعتی و پایانه های صادراتی و عدم وجود ناوگان حمل ونقلی مناسب از جمله مهم ترین مشکلات در حوزه صادرات خرما است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: