کد خبر: ۱۰۴۰۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۲ - ۲۴ بهمن ۱۳۹۷
وزیر تجارت اتحادیه اقتصادی اوراسیای روسیه با بیان اینکه اعضای این اتحادیه آماده توسعه همکاری های بازرگانی و اقتصادی با ایران هستند، گفت: همکاری های اعضای اوراسیا با ایران روز به روز بیشتر شود.
به گزارش قلم نیوز- "ورونیکا نیکیشینا" با اشاره به یادداشت تفاهمی در خصوص تجارت گندم میان ایران، روسیه و قزاقستان، اظهار داشت: توافق درباره امضای این یادداشت تفاهم، یکی از نتایج مذاکرات برای امضای موافقت نامه موقت ایجاد محدوده تجاری آزاد میان ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا است. 

وزیر تجارت اتحادیه اوراسیا ابراز امیدواری کرد که امضای یادداشت تفاهم صادرات گندم میان روسیه و قزاقستان به عنوان صادرکنندگان کلیدی گندم به بازار جهانی و ایران، گام نخست در مسیر احیای زنجیره کامل صادرات گندم با کیفیت عالی از اتحادیه اقتصادی اوراسیا به کل منطقه باشد.

نیکیشینا بیان کرد: باید این رویداد را در رابطه با مقدمات برای آغاز اجرای موافقت نامه ایجاد محدوده آزاد تجاری میان ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا دانست که در ماه می سال گذشته امضا شد. 

وی با بیان اینکه این موافقتنامه را روسیه، بلاروس و قرقیزستان امضا کرده اند، اضافه کرد: ما به دورنمای همکاری با شرکای ایرانی اطمینان داریم و برای گفت وگو در عرصه های مختلف بازرگانی و اقتصادی با این کشور آماده ایم.

نیکیشینا افزود: امیدواریم بزودی مراحل تصویب این توافقنامه از سوی کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا و از طرف ایران به پایان برسد. 

گفتنی است، مقامات ایران، روسیه و قزاقستان دیروز سه شنبه در ساختمان وزارت کشاورزی روسیه یادداشت تفاهمی در خصوص تجارت گندم امضا کردند. 

این یادداشت تفاهم میان معاونان وزارت کشاورزی روسیه، قزاقستان و وزارت جهاد کشاورزی ایران امضا شده است و علی اکبر مهرفرد معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی به نمایندگی از ایران در آن حضور داشت. 

خبرگزاری روسی «زرنو آنلاین» تخصص یافته بر روی اخبار مربوط به گندم در روسیه در باره امضای این یادداشت تفاهم نوشت: مطابق این یادداشت تفاهم، گندم از روسیه و قزاقستان بدون تعرفه گمرکی و سایر تعرفه ها صادرخواهد شد. 

«علاوه بر آن ایران اجازه می دهد گندم از خاک این کشور در چارچوب اجرای توافقنامه سوآپ گندم ترانزیت شود.» 

بر اساس یادداشت تفاهم، ایران تضمین می کند که ممنوعیت ها برای استفاده یا فروش گندم در ایران، محموله های گندم را که بطور موقت برای فراوری یا صادرات وارد این کشور شده شامل نشود. 

در صورتی که قوانین ایران در این عرصه تغییر کند، روسیه و قزاقستان باید فورا درجریان قرار گیرند. 
خبرگزاری روسی «زرنو آنلاین» نوشت: طرف های روسی و قزاقستانی به نوبه خود از ساز و کار برای ارایه تسهیلات به خریداران ایرانی برای خرید گندم از این دو کشور حمایت می کنند و مطابقت با استاندارد و رعایت شرایط بهداشتی و سلامت غذایی محموله های گندم صادراتی به ایران را تضمین خواهند کرد. 

رسانه روسی با بیان اینکه یادداشت تفاهم صادرات گندم برای پنج سال اعتبار دارد، افزود: شرکت کنندگان در این یادداشت تفاهم درنظر دارند گروه کاری سه جانبه ای را تشکیل دهند که مسائل مربوط به صادرات گندم مطابق با این سند حل خواهد کرد. 

انتظار می رود که این گروه دست کم سالی یک بار تشکیل جلسه دهد.

رسانه روسی همچنین به نقل از معاون وزیر کشاورزی قزاقستان نوشت: قزاقستان می تواند امسال از 500 هزار تا یک میلیون تن گندم به ایران صادر کند. 

اتحادیه اقتصادی اوراسیا (Eurasian Economic Union ) که از جامعه اقتصادی اوراسیا ریشه می گیرد، در سال 2015 با امضای بلاروس، قزاقستان و روسیه آغاز به کار کرد. قرقیزستان و ارمنستان هم اندکی بعد در همین سال به عضویت کامل این اتحادیه درآمدند. 

گفتنی است، ایران در اردیبهشت ماه سال گذشته توافقنامه ایجاد محدوده آزاد تجاری با این اتحادیه امضا کرد. 
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: