کد خبر: ۱۰۳۷۲
تاریخ انتشار: ۱۹:۲۵ - ۲۳ بهمن ۱۳۹۷
در هشت ماهه نخست سالجاری؛
در هشت ماهه نخست سالجاری صادرات کالاهای غیر نفتی رشد ۵.۱ درصدی و واردات کاهش ۱۲.۶ درصدی داشته است.

به گزارش قلم نیوز- در هشت ماهه نخست سالجاری صادرات کالاهای غیر نفتی برابر ۷۵.۳ میلیون تن با ارزش ۳۰ میلیارد دلار برابر ۲۶.۹ میلیارد یورو بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل به لحاظ وزنی ۵.۱ درصد کاهش و به لحاظ ارزش دلاری ۷.۵ درصد و ارزش یورویی ۱۵.۲ درصد رشد داشته است.

همچنین میزان واردات به کشور برابر ۲۱.۵ میلیون تن به ارزش ۲۹.۵ میلیارد دلار برابر ۲۴.۸ میلیارد یورو بوده که از لحاظ وزنی ۱۲.۶ درصد و از لحاظ ارزش دلاری ۱۴ درصد و ارزش یورویی ۱۶.۸ درصد کاهش را نشان می‌‌دهد. ارزش صادرات بخش صنعت در این دوره حدود ۱۲.۷ میلیارد دلار و صادرات بخش معدن ۸۷۷ میلیون دلار ثبت شده است.

مجوزهای صادره در هشت ماهه ۱۳۹۷تعداد ۳۷۴۱ فقره پروانه بهره‌‌برداری با میزان سرمایه‌‌گذاری ۳۸.۴ هزار میلیارد تومان و اشتغال ۶۷ هزار و ۵۲۹ نفر صادر شده که به ترتیب ۲.۱ ، ۹۷.۶ و ۶.۹ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است.

رشد قابل ملاحظه سرمایه‌‌های پروانه‌‌های بهره‌‌برداری با سهم ۷۰.۶ مربوط به بهره‌‌برداری واحد نفت ستاره خلیج فارس با سرمایه‌‌گذاری بالغ بر ۱۹۲ هزار میلیارد ریال است. 

تعداد ۱۴ هزار و ۶۸۳ فقره جواز تاسیس با پیش‌‌بینی سرمایه‌‌گذاری ۱۹۰.۱ هزار میلیارد تومان و پیش‌‌بینی اشتغال ۳۴۳ هزار و ۶۶۰ نفر صادر شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل به ترتیب ۱۹.۹ و ۸۸ و ۲۵ درصد رشد را نشان می‌‌دهد.

مجوزهای صنفی صادر شده ۲۶۰.۴ هزار فقره بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷.۷ درصد افزایش داشته است. در بخش معدن تعداد ۶۷۵ فقره پروانه اکتشاف، ۳۳۵ فقره گواهی کشف و ۳۷۵ فقره پروانه بهره‌‌‌برداری صادر شده است. تعداد پروانه اکتشاف نسبت به دوره قبل ۶.۶ درصد رشد، گواهی کشف و پروانه بهره‌‌‌برداری به ترتیب ۰.۶ و ۲۵ درصد کاهش داشته است.

در شش ماهه اول سال ۱۳۹۷ در بخش حمل و نقل جاده‌‌‌ای، کالاهای داخلی ۲۱۸.۳ میلیون تن و ترانزیت کالاهای جاده‌‌ای ۳ میلیون تن بوده که در بخش کالاهای داخلی ۶.۷درصد رشد و در ترانزیت کالاهای جاده ای ۳۷.۵ درصد کاهش نشان می‌‌‌دهد.

همچنین در هشت ماهه سال ۱۳۹۷ از میان ۴۴ محصول منتخب صنعتی و معدنی، ۱۹ محصول رشد و ۲۵ محصول کاهش تولید داشته است. سنگ آهن با ۲۴.۲ میلیون تن ۹.۱ درصد، فولاد خام با ۱۵.۱ میلیون تن، ۱۰.۴ درصد رشد تولید داشته‌‌‌اند.

بنابراین گزارش، در هشت ماهه سال ۱۳۹۷ تعداد ۵۰ طرح سرمایه‌‌‌گذاری خارجی صنعتی، معدنی و تجاری، با مجموع سرمایه‌‌‌گذاری ۸۳۷ میلیون دلار، به تصویب هیأت سرمایه‌‌‌گذاری خارجی رسیده است. در راستای اجرای پروژه‌‌‌های اقتصاد مقاومتی، تا پایان آبان ۱۳۹۷ جمعا مبلغ ۲۶ هزار و ۶۷.۱ میلیارد تومان تسهیلات به ۱۹۵۳ واحد پرداخت شده است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: