کد خبر: ۱۰۲۴
تاریخ انتشار: ۲۱:۰۷ - ۱۰ اسفند ۱۳۹۴
مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت اعلام کرد
مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت گفت: حمایت از منابع مالی پایدار برای توسعه کاربرد انرژی های تجدیدپذیر، حمایت از شکل دهی و توسعه بازار و حمایت از تدوین نظام استانداردهای ملی، از جمله راهبردهای اساسی برای توسعه حوزه انرژی های تجدیدپذیر است.
نصرالله سیفی عصر دوشنبه در نشست بررسی الزامات پیاده سازی سند ملی توسعه دانش بنیان انرژی های تجدیدپذیر در ایران در حاشیه برگزاری پانزدهمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست در نمایشگاه تهران افزود: در حال حاضر قوانینی از جمله قوانین برنامه پنجم توسعه، برنامه ششم توسعه، قانون اصلاح الگوی مصرف و قوانین رفع موانع تولید را در کشور داریم و باید حمایت از شکل دهی و توسعه بازار برق، حرارت، سوخت، تجهیزات و خدمات دانش بنیان انرژی های تجدیدپذیر، حمایت از منابع مالی پایدار برای توسعه کاربرد انرژی های تجدیدپذیر و حمایت مالی از تولیدکنندگان مولد و تجهیزات با تاکید بر افزایش مشارکت بخش خصوصی و جذب سرمایه خارجی و نیز حمایت از ایجاد و تقویت زیرساخت های فنی و فناوری ها و حمایت از تدوین نظام استانداردهای ملی و تایید کیفی مورد نیاز و مشارکت در تدوین استانداردهای بین المللی را به عنوان راهبردهای اساسی برای توسعه حوزه انرژی های تجدیدپذیر در نظر گرفته و روی آن متمرکز شویم.
وی بیان کرد: در دنیا 75 درصد انرژی اولیه از انرژی فسیلی است و 19 درصد از مجموعه انرژی های تجدیدپذیر مدرن و سنتی به دست آمده است.
سیفی بیان کرد: تولید برق در دنیا بیشتر از بخش فسیلی است به طوری که 77 درصد از انرژی فسیلی و نیروی هسته ای به دست آمده و 23 درصد تولید برق جهان از انرژی های تجدیدپذیر که عمدتا انرژی آبی ناشی از سدها می باشد، به دست آمده است.
وی افزود: استفاده از انرژی های تجدیدپذیر در زمینه حمل و نقل عمومی و ریلی و خودروهای شخصی برقی در حال افزایش است، ایران در آینده در زمینه انرژی بادی رشد بالایی به دلیل تنوع اقلیمی خواهد داشت.
وی گفت: وضعیت سیاست گذاری و هدفگذاری در کشورها در حوزه انرژی های تجدیدپذیر نشان می دهد که از سال 2005 تا 2013 رشد خوبی به لحاظ سیاست گذاری و برنامه ریزی در این حوزه در بین کشورها بود به طوری که در سال 2013 تقریبا همه کشورهای دنیا در این حوزه برنامه و اهداف مشخصی داشته و ایران نیز سند توسعه انرژی های تجدیدپذیر را تدوین و تصویب کرده است.
وی یادآور شد: براساس این سند، دستیابی به سهم 1.5 درصد حرارت از انرژی های تجدیدپذیر بسته به کل حرارت مصرفی در سال 1404، 0.5 درصد سوخت های فسیلی و نیز 2 درصد اتانول زیستی دیده شده است.

** دستیابی به انرژی های تجدیدپذیر یک ضرورت برای کشور است
دکتر ابراهیم سلیمانی عضو هیات مدیره انجمن حمایت از انرژی های تجدیدپذیر در این نشست گفت: ما باید به این تکنولوژی دست پیدا کنیم، کشور ما به دلیل شرایط اقلیمی نیاز مبرم به انرژی های تجدیدپذیر دارد.
وی با اشاره به اینکه براساس آمارها سال گذشته دمای ماهشهر در گرمترین روز خود به 60 درجه سانتیگراد رسید، افزود: گرما در این شهر نشان می دهد که تبعات گرمای ناشی از گرم شدن کره زمین در حال تسری به این نواحی است، بنابر این دستیابی به انرژی های تجدیدپذیر برای ما جنبه حیاتی و سلامتی دارد.
وی ادامه داد: به لحاظ تخصصی راهی نداریم جز گسترش فهم این تکنولوژی و دستیابی به این تکنولوژی امکانپذیر نیست مگر اینکه مرکز تحقیقاتی واقعی و عملی داشته باشیم و خط تولیدی که بتواند برای ما تجهیزات مورد نیاز این حوزه را تولید کند.
وی یادآور شد: اولین کاری که برای تحقق سند توسعه دانش بنیان انرژی های تجدیدپذیر باید انجام بدهیم، تسلط و آوردن فرهنگ این دانش به کشور است، خوشبختانه در برخی از دانشگاه های کشور امکانات خوبی در این زمینه تهیه شده است.
پانزدهمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست و هشتمین نمایشگاه انرژی های تجدیدپذیر از دهم تا سیزدهم اسفند این ماه در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران بر پا است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: