کد خبر: ۱۰۱۸۰
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۰ - ۱۷ بهمن ۱۳۹۷
رییس مرکز ملی فرش ایران با اشاره به اینکه آلمان طالب فرش دستباف ایران است، گفت: در حال حاضر ۲.۵ میلیون نفر در این حوزه فعالیت دارند.

به گزارش قلم نیوز- "فرشته دستپاک" ظهر امروز (چهارشنبه) در جمع خبرنگاران در سخنانی با بیان اینکه تفاوت فرش دستباف لرستان با بقیه فرش های دست باف کشور این بوده طرح ها و نقشه های خاص خود را دارد، اظهار داشت: در لرستان بیش از ۲۴ هزار نفر در حوزه فرش فعالیت دارند و جای تاسف است که حدود چهار هزار نفر از این تعداد بیمه شده تامین اجتماعی هستند و امیدواریم در اولین فرصت شرایطی را فراهم کنیم که کسانی که در این حوزه فعالیت می کنند از بیمه تامین اجتماعی که امنیت شغلی دارد برخوردار شوند.

شناسنامه‌دار کردن کل فرش‌های ایرانی در دستور کار قرار گرفت

وی با تاکید بر اینکه هیچ کالایی مانند فرش وجود ندارد که به تنهایی بتواند حامل فرهنگ، هنر، معرف تمدن کشورمان باشد و منجر به توسعه اقتصادی و اشتغال کشور شود، افزود: در این راستا باید از این هنر صنعت ملی کشور صیانت کنیم  چرا ایران و ایرانی را به نام فرش دست باف می شناسند.

رئیس مرکز ملی فرش ایران با اشاره به اینکه این امر مزیت بزرگی است که در کشور وجود دارد و در لرستان که غنای بسیار زیادی در حوزه فرش دست باف دارد و فرش لری ثبت جهانی شده باید این امر مورد توجه قرار گیرد، افزود: امیدواریم بتوانیم نقش ها و طرح های دیگر آن را ثبت جهانی کنیم چرا که اگر ثبت جهانی شود در دنیا هویت خواهد داشت.

دستپاک در ادامه سخنان خود با بیان اینکه هفته گذشته بحث شناسنامه دار کردن کل فرش های ایرانی در دستور کار قرار دادیم، گفت: در این راستا با یک سازمان بین المللی تفاهم نامه منعقد کرده ایم و به دنبال این هستیم که فرش هایی که صادر می شود با هویت ایرانی صادر شود.

وی با بیان اینکه کشورهای دیگر به دنبال این هستند که فرش خود را جایگزین فرش ایرانی کنند، ادامه داد: تفاهم نامه هایی با صندوق کارآفرینی امید داشته ایم، به خریداران و کسانی که می خواهند فرش دستباف را در تزئینات منازل خود استفاده کنند وام با بهره کم پرداخت خواهیم کرد.

کشور آلمان طالب فرش دستباف ایرانی است

رئیس مرکز ملی فرش ایران، بیان داشت: حدود ۸۰ میلیون جمعیت در کشور داریم و تنها ۲۰ درصد از تولیدات ما صرف بازار داخلی می شود، اگر هر کدام از مردم کشور یک متر مربع فرش را استفاده کنند، ۸۰ میلیون متر مربع فرش می شود.

دستپاک، با اشاره به اینکه تا کنون حدود ۸۰ درصد تولیدات ما در این حوزه صادر می شد که ۳۰ درصد آن به کشور آمریکا صادر می شد، که کشور آمریکا فرش دستباف ایرانی را به عنوان اولین کالا تحریم کرد، بیان داشت: ما به دنبال این هستیم که کشورهای دیگری را برای صادرات فرش جایگزین کشور آمریکا کنیم.

وی با بیان اینکه کشور آلمان طالب فرش دستباف ایرانی است، تصریح کرد: به دنبا این هستیم که در مقابل واردات که به کشور ما دارد، صادارت فرش را داشته باشیم.

رئیس مرکز ملی فرش ایران، با بیان اینکه کشورهایی مانند چین که روزی رقیب فرش ایران بودند، امروز طالب فرش ایران هستند، عنوان کرد: همچنین ما بزرگترین صنف در کشور هستیم و بیش از ۲.۵ میلیون نفر در این عرصه فعالیت دارند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: