کد خبر: ۱۰۱۴۱
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۴ - ۱۶ بهمن ۱۳۹۷
وزیر راه و شهرسازی، گفت: معیارها و ضوابط آیین‌نامه ساخت‌ و ساز در کشور براساس تجارب زلزله کرمانشاه تغییر پیدا کرده است.

به گزارش قلم نیوز- "محمد اسلامی" بعد از ظهر امروز (سه‌شنبه) در روند بازدید از مناطق زلزله‌زده سرپل ‌ذهاب و مسکن مهر این مناطق در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: همه ساخت و سازها در کشور براساس ضوابط و معیارهای قانونی صورت می‌گیرد و سازمان نظام مهندسی هم موظف به نظارت بر آنها است.

وی با اشاره به وضعیت مسکن مهر سرپل ذهاب در زلزله سال گذشته، افزود: اتفاقی که در مسکن مهر این منطقه اتفاق افتاد به دلیل عدم رعایت آیین نامه‌ها و اجرا نشدن آن ها بود و این واحدها در جریا زلزله ایستایی و پایداری خوبی از خود نشان ندادند.

وزیر راه و شهرسازی از تغییر آیین نامه‌های ساخت و ساز با توجه به تجارب زلزله سال گذشته خبر داد و بیان داشت: معیارها و ضوابط آیین‌نامه تغییر پیدا کرده است تا واحدها استحکام و ایستایی بیشتری داشته باشد.

وی با بیان اینکه در بازسازی‌های صورت گرفته در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه آیین نامه جدید رعایت شده است، تصریح کرد: همه مقاوم سازی ها براساس معیارهای جدید است و تا واحدهای جدید بتوانند به عنوان یک ساختمان مقاوم در زلزله‌ها باشند.

اسلامی عنوان کرد: در واحدهای مسکن مهر سرپل ذهاب تعداد سه بلوک به دلیل ناپایداری تخریب شد و از نو احداث می‌شود همچنین ۲۱ بلوک باقی‌مانده هم مقاوم‌سازی شده اند.

وی با تقدیر از مشارکت مردم در ساخت و سازهای مناطق زلزله‌زده گفت: رکورد بی ‌سابقه ای در مناطق زلزله زده کرمانشاه رقم خورده است و با توجه به حجم ساخت و سازها و نیز مدت زمان یکسال یک رکورد در کشور به ثبت رسیده است.

وزیر راه و شهرسازی همچنین با اشاره به اینکه ساخت و سازهایی که در حال حاضر صورت می‌گیرد بیشتر از واحدهای مسکونی قبل از زلزله بوده است، عنوان کرد: حجم کار سه برابر شده است و تا کنون بیش از ۱۱ هزار و ۸۰۰ واحد پروانه صادر شده است که با توجه به الزامات فنی و بالا بودن حجم کار بسیار قابل قبول است.

وی در ادامه به فعالیت های بنیاد مسکن در مناطق زلزله‌زده اشاره و با قدردانی از این فعالیت ها تصریح کرد: با مدیریت مردم و نیز همکاری آنان با پیمانکاران این وضعیت پیشرفت ها بالا بوده است.

اسلامی با اشاره به اینکه بنیادهای مسکن معین نقش یکپارچه ای در بازسازی ‌ها داشته اند، اظهار داشت: امیدواریم در سال آینده و دومین سالگرد زلزله شاهد اتمام ساخت و سازها و ایجاد شهری نو باشیم.

وی  با اشاره به الزامات قانونی در شناسنامه‌دار شدن ساختمان‌ها و ملاک ارزیابی آن برای واحدها گفت: دولت ضوابط و مقررات جدیدی را برای ساخت و سازها ابلاغ کرده است و اگر دراین زمینه قصوری صورت گیرد، با جدیت برخورد می‌شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: