کد خبر: ۱۰۱۱۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۱ - ۱۶ بهمن ۱۳۹۷
نوبخت مطرح کرد؛
رییس سازمان برنامه و بودجه، گفت: در زمینه توزیع درآمدها بهتر از کشورهای توسعه‌یافته هستیم و همچنین نسبت هزینه‌ها و درآمدها نسبت به قبل بهتر شده است.
به گزارش قلم نیوز- "محمدباقر نوبخت" صبح امروز (سه شنبه) در آئین رونمایی از اسناد توسعه استان تهران با اشاره به ضرورت تهیه این اسناد، اظهار داشت: این اسناد بدون تردید برای توسعه استان تهران و به تبع آن توسعه ملی ضروری است.

وی بیان کرد: امروز با همه تفرق و اختلافی که در مبانی نظریه‌های مختلف وجود دارد همه دارای هدف مشترکی تحت عنوان توسعه‌یافتگی هستند البته توسعه بدون تعمیق ظرفیت‌های کشور امکان‌ناپذیر است و هر کشوری قبل از توسعه نیاز دارد ظرفیت‌ها را بسنجد و تدقیق و تحقیقی نسبت به داشته‌ها و امکانات داشته باشد.

معاون رئیس‌ جمهور، ادامه داد: لازم است تا بدانیم در هر منطقه چه ظرفیتی داریم سند آمایش چنین کاری را انجام می‌دهد و اینکه این سند می‌گوید هر یک از بخش‌ها و جغرافیای استان آمادگی چه کاری را دارند و در توسعه ملی چه نقش و مأموریتی باید تهران به عهده بگیرد، بعد از مشخص شدن برای استفاده از ظرفیت باید سند برنامه‌ریزی داشته باشیم که چنین سندی نیز در تهران آماده شده تا وضع موجود را به وضع مطلوب تبدیل کند.

نوبخت عنوان کرد: به عنوان یک شهروند تهرانی از مسئولان استان تهران قدردانی می‌کنم که شرایطی فراهم کردند تا مردمان استان در شرایط بهتری قرار بگیرند.

وی در ادامه، گفت: باید این واقعیت را بپذیریم که با همه تنوع در ارتباط با توسعه با دو سرفصل می‌توانیم مبانی نظری را به دست بیاوریم عده‌ای معتقدند باید از تمام ظرفیت‌ها استفاده کنیم که وقتی توسعه ایجاد شد و درآمد بالا رفت خود به خود پیشرفت حاصل می‌شود که تا حدی درست است اما اینکه منتظر بمانیم تا از این رهگذر سطح درآمد کشور بالا برود عده‌ای که به هر دلیلی محروم مانده‌اند از این قافله عقب می‌مانند و فاصله همچنان باقی می‌ماند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه به عنوان یک مؤلفه توسعه باید برنامه‌های ویژه‌ای تحت عنوان عدالت اجتماعی داشته باشیم، تصریح کرد: برخی از نظریه‌پردازان معطوف به این هستند که رشد لازم باید ایجاد شود اما اینکه این روش منجر به پیشرفت و توسعه شود فکر متحجرانه‌ای است که این تفکر از نیمه دوم قرن بیستم شکل گرفته که توسعه را صرفاً افزایش تولید ملی می‌دانند پدیده‌ای که در جوامع به نام توسعه‌یافتگی ایجاد شد باید در کنار رشد اقتصادی به عدالت و در کنار تولید ثروت به توزیع ثروت توجه شود.

نوبخت افزود: تهران رونما و واقعیت‌هایی در زیر پوست دارد که وظیفه داریم در کنار برنامه توسعه ملی استانی به طور خاص به این بخش توجه کنیم اما اینکه آسیب‌های اجتماعی در همه کشورها وجود دارد و خود را قانع کنیم که در همه دنیا این مسئله وجود دارد درست نیست.

وی با بیان اینکه انقلاب ما برای ایجاد تفاوت با شیوه‌های موجود مطرح شد، اظهار داشت: انقلاب اسلامی به عنوان یک خط سوم در برابر کاپیتالیسم و کمونیسم مطرح شد بنابراین اگر در کشورهای دیگر آسیب اجتماعی وجود دارد نباید خود را قانع کنیم.

معاون رییس جمهور، بیان کرد: در زمینه توزیع درآمدها بهتر از کشورهای توسعه‌یافته هستیم همچنین نسبت هزینه‌ها و درآمدها نسبت به قبل بهتر شده همچنان که ابتدای انقلاب فاصله هزینه‌ها و درآمدها 19 برابری بود اما اکنون این فاصله به 12 برابر کاهش پیدا کرده که البته باید این مقدار را نیز کاهش داد.

نوبخت همچنین با اشاره به ضرورت توجه به کاهش آسیب‌های اجتماعی، گفت: هر سال دوبار در زمان مشخص آبان‌ماه و اردیبهشت‌ماه مسئولان به دفتر مقام معظم رهبری فراخوانده می‌شوند تا برای آسیب‌های اجتماعی پاسخگو باشند این در حالی است که برای موضوع  توسعه سالی یک بار به دفتر ایشان فراخوانده می‌شویم.

منبع: تسنیم
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: