کد خبر: ۱۰۰۲
تاریخ انتشار: ۱۸:۴۳ - ۰۹ اسفند ۱۳۹۴
امین تارخ گفت: هرگز برای القاب و عناوینی که به من داده شده است‌، دچار غرور نخواهم شد.
اظهارات امین تارخ پس از دریافت یک نشان

این بازیگر سینما و تئاتر ایران به تازگی نشان درجه یک هنری را برای سال‌ها فعالیت در عرصه بازیگری دریافت کرده است که در این باره توضیح داد: چند سالی بود که مسئولان وزارت ارشاد در این باره صحبتی را مطرح کرده بودند اما عدم پیگیری من باعث شد، دریافت این نشان به تعویق بیفتد.

او که با ایسنا گفت‌وگو می‌کرد،یادآور شد: زمانی که حکم ریاست شورای آموزش دفتر مطالعات سینمایی به بنده پیشنهاد شد، پس از حدود 4 ماه، آقای صباغ رئیس این دفتر این گلایه را مطرح کرد که چرا برای دریافت نشان خود اقدام نمی‌کنم چون این موضوع مصوب وزارت ارشاد بود و من باید تنها برای گرفتن آن اقدام می‌کردم تا اینکه در نهایت این نشان هنری با عنایت و لطف دوستان به من اهدا شد.

این هنرمند گفت: اساسا صاحب روحیه‌ای نیستم که خیلی به این عناوین و القاب ببالم و بنازم چون معتقدم سابقه حضور من در این حرفه خود گویای همه چیز است، بنابراین از چنین القابی که به من داده شده هرگز دچار غرور نخواهم شد اما محبت دوستان را هم نادیده نمی‌گیرم.

تارخ درباره حضور کمرنگ خود در تئاتر و سینما در سال‌های اخیر اظهار کرد: واقعیت این است که در سه چهار سال گذشته تعداد زیادی پیشنهاد داشتم که متاسفانه به دلیل نپسندیدن نقش یا فیلمنامه، امکان حضور در آنها فراهم نشد و در واقع تشویق و ترغیب به بازی نشدم. با این حال برای حضور در یک فیلم سینمایی که کارگردان آن اولین تجربه خود را پشت سر خواهد گذاشت به توافق رسیدم و احتمالا سال آینده فیلمبرداری آن آغاز خواهد شد.

وی با اشاره به سریال تلویزیونی که سال گذشته در ماه رمضان با مازیار میری همکاری کرده بود‌، افزود: قرارداد یک سریال دیگر را برای ماه رمضان امسال بسته‌ام که فیلمبرداری آن به زودی آغاز می‌شود و همچنین از آنجا که قرار است سال آینده در یک تئاتر حرفه‌ای با یک کارگردان حرفه‌ای نیز کار کنم، پیش بینی می‌کنم سال پرکاری را در بازیگری داشته باشم. آن هم بیشتر به این دلیل است که احساس کردم باید حساسیت‌ در انتخاب نقش‌ها را که بیشتر به سمت وسواس رفته است کاهش دهم اما همچنان بر کیفیت کار تاکید دارم.

امین تارخ که در طول سال‌های گذشته در موسسه خود به آموزش بازیگری هم پرداخته است، در این باره گفت: این کارگاه‌های آموزشی همچنان به کار خود ادامه می‌دهند و فارغ التحصیلان آن هر روز بیشتر از قبل می‌شوند و هفته‌ای نیست که به تماشای تئاتر یا فیلمی که هنرجویان این کارگاه‌ها در آن‌ها شرکت دارند، ننشینم.

او با اشاره به شبنم مقدمی، گلاره عباسی‌، محمود کیان، عطا عمرانی‌ و مرتضی اسماعیل کاشی به عنوان تعدادی از هنرجویان فارغ التحصیلان دوره‌های بازیگری خود که در سال‌های اخیر به موفقیت‌های زیادی همچون دریافت سیمرغ جشنواره فجر وجوایز خارجی رسیده‌اند‌، خطاب به علاقه‌مندان به بازیگری اظهار کرد: این یک توهم است که پول و پارتی می‌تواند یک نفر را بازیگر کند، چون معتقدم در کنار آموزش، مقوله استعداد، تلاش و شانس، حرف اول را می‌زنند و اینکه یک نفر فقط با آموزش بتواند بازیگر شود‌ به جدیت و استعداد داشتن نیز بستگی دارد.

او افزود: استعداد یک نعمت خدادادی است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت، ضمن اینکه روی گزینه شانس هم نمی‌توان خط کشید چون گاهی پیش می‌آید که یک نقش به یک فردی می‌خورد و او با بازی در آن می‌درخشد در حالی که ممکن است بازیگری زیباتر و با استعدادتر هم باشد که با آن نقش هم خوانی نداشته باشد.

وی تاکید کرد: با این حال شانس به تنهایی دخیل نیست و پیش آمده کسی که نقش اول یک فیلم سینمایی را برعهده داشته پس از 15 جلسه تمرین به دلیل نداشتن استعداد و شرایط لازم حذف شده است، بنابراین آموزش‌،استعداد‌، تلاش و شانس عواملی هستند که برای درخشش یک بازیگر جدید در هم تنیده شده‌اند.

تارخ در پاسخ به اینکه سینمای ایران در حال حاضر چقدر به ورود بازیگر جدید و حضور ستاره نیاز دارد، بیان کرد: سینما همیشه به ظهور و حضور یک بازیگر مستعد‌، جوان و کارآزموده نیاز دارد و روزی نخواهد بود که این ظرفیت تکمیل شود. همین الان بازیگری مثل نوید محمد زاده با سابقه حضور در تئاتر معلوم است که با سن کم خود آنقدر تجربه کسب کرده و به قدر کافی زحمت کشیده که توانسته خود را به حد دریافت سیمرغ بلورین جشنواره فجر برساند.

او ادامه داد: ما، هم به سوپر استار به معنای حضور یک بازیگر محبوب که تا حدی فروش گیشه را تضمین کند،‌ نیازمندیم و هم به بازیگری که صاحب جایگاه حرفه‌ای باشد و ماندگاری‌اش را خودش تعیین کند. ماندگاری چنین بازیگرانی با زیبایی تضمین نمی‌شود چون مردم را نمی‌توان ساده در نظر گرفت و زیبایی ممکن است برای دقایقی آنها را جذب کند پس از آن منتظر هستند که ببینند آن بازیگر چه هنری برای ارائه دارد.

امین تارخ در پایان خاطر نشان کرد: آن دورانی که همه چیز به زیبایی آلن دلون و سوفیا لورن تکیه می‌زد گذشته است و زیبایی تنها برای دقایقی می‌تواند جذاب باشد. در سینمای فعلی خودمان هم بعید می‌دانم با توجه به همه ویژگی‌هایی که گفتم، بتوان بازیگرانی را پیدا کرد که همه این موارد را با هم داشته باشد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: